Als fervent surfer op de golven van het internet vind ik het heerlijk als ik op een website kom die geen moer geeft om mijn belangen als bezoeker. Teksten die zijn geschreven voor Google, crashende formulieren en de laadsnelheid van niveautje Bran the Broken: ik vind het geweldig. Daarom leg ik je met liefde uit hoe ook jij kunt zorgen dat al je bezoekers jouw website geweldig (slecht) vinden.
Als jij schreeuwt dat je de beste bent, dan geloven bezoekers dat meteen. Dit hoef je helemaal niet te bewijzen. Laat niet zien voor welke klanten je werkt, toon geen reviews en verspil je tijd al helemaal niet aan het schrijven van cases en blogs waarin je je kunsten en keuzes etaleert, aantoont en onderbouwt. Het enige wat jij moet doen, is bij je dienstenpagina's roepen dat je geweldig bent en dat jij al voor duizenden – het liefst miljoenen – tevreden klanten hebt gezorgd. Hoe je dat hebt gedaan maakt geen donder uit, want je klanten hebben "toch geen verstand van wat ik precies doe".
Je prospect gelooft je toch wel. Want dat is hoe websitebezoekers zijn: naïef, dom en makkelijk te overtuigen. Vooral omdat er in weinig branches maar écht sprake is van concurrentie. Ongefundeerde beweringen − die je niet waar kunt maken − om meer klanten te werven. Geweldig. En je slaat er twee vliegen in één klap mee: ze vinden na de samenwerking niet alleen je website slecht, maar ook je service. Top!
Als ik een formulier invul, dan vul ik het liefst veertig velden in. Daar heb ik namelijk tijd voor. Het liefst pen ik ook nog het hele veld met verdere opmerkingen vol. Maar waar ik echt intens van kan genieten, is dat wanneer ik een formulier invul, het crasht en aangeeft dat ik 'm opnieuw moet invullen. Zo test ik of ik het de tweede keer sneller kan dan de eerste keer. Heerlijk als websites zo'n ingebouwde minigame hebben.
Nu we het toch over formulieren hebben, wil ik je nog een dikke tip geven om het nog leuker te maken. Stuur vooral geen bevestiging naar de mensen die zich toch in hebben weten te schrijven. Zonder bevestiging zullen ze er namelijk altijd van uitgaan dat het verzenden is gelukt.
En vergeet vooral niet om niet na te bellen. Mensen hebben tegenwoordig namelijk aversie tegen bellen, dus het is fijn dat je zo met ze meedenkt.
Al je prospects hebben alle tijd van de wereld. Ze vinden het dan ook erg aangenaam als ze een poosje moeten wachten voordat een pagina is geladen. Om je website écht traag te maken, zijn er wel een paar dingen die je moet doen. Je kunt ervoor kiezen om een van de onderstaande punten uit te voeren, maar je krijgt het beste resultaat wanneer je alle punten uitvoert. De cumulatieve uitkomst hiervan zal zorgen dat je prospects een weekendretour Parijs kunnen boeken én benutten, voordat de webpagina is geladen.
Een aantal tips:
Al je concurrenten hebben hun contactinformatie op de contactpagina − die zichtbaar is in het hoofdmenu − staan. Maar als jij eruit wil springen ten opzichte van je concurrenten, kun je die contactinformatie ook verstoppen. Zo moet een bezoeker jouw hele website doorzoeken − wat-ie ook écht gaat doen − om bij deze informatie te komen.
Een win-winsituatie: jij hebt geen dertien-in-een-dozijn-website en je prospects moeten je hele website door, waardoor ze precies lezen hoe goed jij wel niet bent. Komen ze bij je contactinformatie en word je gebeld? Zorg dan dat je niet opneemt. Werkt altijd.
Bestaat je doelgroep uit jongeren? Schrijf alles in de u-vorm. Vousvoyeren zorgt namelijk voor een enorme afstand tussen jou en je doelgroep. En dat is precies wat je wil.
Niets voor jou? Probeer dan de methodiek van het niet vanuit de wij-vorm schrijven, maar vanuit de bedrijfsnaam. Zorg voor die afstand. 'Broekens Onderbroeken vindt het belangrijk dat u de boxershorts van Broekens Onderbroeken fijn vindt zitten.', bijvoorbeeld.
Zorg dat je stockfoto's niet passen bij je diensten, identiteit en doelgroep. Stockfoto's van enorme bedrijven en vergaderruimtes − terwijl je voor jezelf werkt − werken bijvoorbeeld erg goed. Je prospects prikken daar heus niet doorheen.
Heeft jouw website een chatfunctie? Denk dan ook goed na over de fictieve klantenservicemedewerkers − en de afbeeldingen die daarbij horen. Gelikte foto's van gebronsde blonde vrouwen met een dure headset, hagelwitte tanden en een blik die je ziel blootlegt, lenen zich hier uitstekend voor.
Het gaat allemaal om verkeer naar je website. Je hebt natuurlijk liever 10.000 mensen op je website die niets van je content begrijpen en geen actie ondernemen dan 10 mensen op je website die wél overgaan tot actie.
Schrijf alles daarom in functie van de zoekmachines. Een zin als 'Onze goedkope leningen voor twintigers zijn voordelige leningen voor 20'ers die goedkoop willen lenen en weinig willen betalen voor leningen.', werkt dan ook als een tierelier. Tenzij je je op een compleet andere markt richt. Dan zou ik persoonlijk een andere kiezen.
Afbeeldingen en video's leiden af van waar het eigenlijk om draait: tekst, tekst en nog eens tekst. Want dat is waar je website uit moet bestaan. Wil je toch afbeeldingen toevoegen, maar wil je deze tip wel in acht nemen? Maak dan Photoshop een nieuw document, volledig in het wit, in de juiste afmetingen aan en vul deze vervolgens met tekst en sla hem op als .PNG. Voeg deze vervolgens toe als afbeelding of header op je website.
Zo heb jij je gewenste 'visuals', maar leid je je prospects niet af met nutteloze afbeeldingen of video's.
Het liefst met zo'n kruisje dat, wanneer je er op klikt, jou naar een advertentie op een ander tabblad stuurt. Heerlijk. Beat that, concurrenten. Of van die pop-ups die ontzettend traag laden, waardoor je ergens 'achter' de pop-up wil klikken, maar vervolgens per abuis op de traag geladen pop-up drukt, waardoor je pardoes eigenaar bent van een e-book over biologisch afbreekbare bruidsjurken. Winning!
Er is trouwens bewezen dat je websitebezoekers pop-ups nóg vervelender vinden als ze niets met de website te maken hebben. Verzamel dus een aantal externe adverteerders om je heen, zodat je hun advertenties te pas en te onpas kunt tonen op je website.
Door je website op één schermgrootte te richten − laten we de desktop als voorbeeld nemen − zorg je dat al je niet-desktopbezoekers een onvergetelijke ervaring hebben. Koppen die buiten beeld vallen, foto's waarop je alleen een nek ziet of calls-to-action die nergens meer te vinden zijn. Het is het droomscenario van iedere websitebezoeker. Zorg dat die droom werkelijkheid wordt en maak jezelf onsterfelijk.
Jij wil dat jouw bezoekers zich goed voelen als ze je website bekijken. Verwerk daarom een karrenvracht aan typ-, spel- of taalfouten in je content, zodat je bezoekers zichzelf als superieur gaan zien. Zíj kennen de juiste spelling immers wel.
Zo geef je hen een goed gevoel, waardoor ze jouw merk en/of website nog meer gaan waarderen. Tel uit je winst.
Heb jij nog tips om te zorgen dat lezers hun website zo geweldig (slecht) mogelijk kunnen maken? Deel ze hieronder. Samen zorgen we dat we het internet indelen voor machines. En niet voor mensen.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd door onze kornuiten van Frankwatching.