Met deze woorden wilde Carter Wilkerson 18 miljoen retweets verzamelen om een jaar lang gratis kipnuggets van Wendy’s te verdienen. Een maand later had hij dat voor elkaar. En meer dan dat. Naast een jaar lang gratis kipnuggets heeft hij het recordaantal retweets verpulverd en dit heeft hij weten om te zetten in levenslang karma door zijn 'Twitter-fame' te gebruiken om geld in te zamelen voor goede doelen. En Wendy’s was de lachende derde.
Het begon met een uitdagende tweet van Wilkerson: "Yo Wendy's how many retweets for a year of free chicken nuggets?" Waar veel bedrijven enkel reageren op eventuele influencers, was Wendy's er als de kippen bij om deze twitteraar met 110 volgers te beantwoorden. En maar goed ook.
Binnen een minuut reageerde Wendy's met "18 Million". Carter kaatste de bal terug met: "Consider it done". De 18 miljoen is weliswaar niet gelukt. Maar de vraag van Carter werd binnen no time 3.6 miljoen keer geretweet. En de gratis kipnuggets heeft hij desondanks wel voor elkaar gekregen. Wat op het eerste oog leek op een onschuldige tiener met een brutale vraag, eindigde in een viral die veel, heel veel publiciteit opleverde voor Wendy's.
Is het mogelijk om als bedrijf dit soort interactie met klanten uit te lokken? De kans is klein. Webcare teams van allerlei bedrijven zijn 24/7 alert op social media berichten van klanten om direct op te kunnen reageren. Simpelweg omdat het belangrijk is om niet alleen content te spuwen, maar vooral ook om op een normale manier met mensen te communiceren.
Carter Wilkerson zocht die 'menselijkheid' op door een reactie van Wendy's uit te lokken en Wendy's deed precies wat het moest doen: reageren met dezelfde wittiness die Wilkerson aan de dag legde. Dat deze kleine dialoog zou exploderen, was geen onderdeel van de online strategie van Wendy's. Het was puur geluk, afgedwongen door een webcare-team dat iedere klant even belangrijk vindt.