Terug naar blogoverzicht

Het bouncepercentage – hoe je deze stuitende statistiek tot een relevant middel maakt

“I came, I puked, I left”. Op deze beeldende wijze beschrijft Avinash Kaushik, Digital Marketing Evangelist bij Google, het bouncepercentage.

Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is een statistiek in Google Analytics – en andere web-analytics-diensten – die aangeeft hoeveel bezoekers jouw website na één pagina alweer verlaten. Op het eerste gezicht klinkt dit als een hele interessante statistiek. Als we aannemen dat de bezoeker inderdaad moest “overgeven” van je content, dan zegt het bouncepercentage in feite hoe relevant jouw content is. De realiteit ligt echter iets genuanceerder.

Wat is er mis met het bouncepercentage?

Stel je schrijft een prachtige blog; een werkelijk masterpiece van meer dan 2.000 woorden. Bezoekers vinden de content geweldig en lezen de hele blog van begin tot eind. Misschien delen ze de blogs zelfs met hun collega’s of vrienden. Veel mensen zouden dit een succes noemen. In Analytics is het echter een bounce. “Tijd op pagina”? 0 seconde. Pas wanneer de bezoeker naar een andere pagina klikt, is er niet langer sprake van een bounce en heeft Analytics een meetpunt om de “tijd op pagina” te berekenen.

Met deze wetenschap is het bouncepercentage, voor bijvoorbeeld een blog of landingspagina met contactformulier, een stuk minder interessant. Je kunt stellen dat, als iemand de blog las of een contactformulier invulde, hij of zij de belangrijkste taak volbracht. Het zou mooi zijn als we op een of andere manier deze bezoeker niet als bounce kunnen rekenen. Of nog mooier: als we erachter kunnen komen hoeveel tijd hij of zij op deze pagina besteedt.

De oplossing

Zoals hierboven al aangegeven, heeft Google een tweede meetpunt nodig om de “tijd op pagina” te berekenen. Als het bereiken van de onderkant van de pagina als meetpunt wordt gezien, hebben we een oplossing.

Om dit te bewerkstelligen gebruiken we Google Tag Manager. Het doel is om een gebeurtenis (event) naar Analytics te sturen op het moment dat een bezoeker de onderkant van een pagina bereikt. En omdat het kan, sturen we ook een event op 25, 50 en 75% van de pagina.

Om te beginnen maken we een trigger die activeert op 25, 50, 75 en 100% van de pagina. Tag Manager beschikt sinds een tijdje over het triggertype “Scroldiepte”. Deze maakt dit vrij eenvoudig. Zie onderstaand screenshot voor de volledige configuratie.

 

GTM Trigger om te meten hoe ver bezoekers scrollen

Trigger om te meten hoe ver bezoekers scrollen

 

Wil je alleen op blogs of op een bepaalde landingspagina de scroldiepte meten? Klik dan op “Sommige pagina’s” in plaats van de standaard “Alle pagina’s”. Onderstaande configuratie zorgt dat de trigger alleen op blogpagina’s wordt geactiveerd.

 

GTM: Alle pagina's vs. Sommige pagina's

Laat de trigger alleen afgaan op blogpagina’s

 

De volgende stap is om een tag te maken die, iedere keer wanneer de trigger afgaat, een gebeurtenis naar Analytics stuurt. Kies ervoor om een nieuwe tag te maken en selecteer het type “Google Analytics – Universal Analytics”. Bij trackingtype selecteer je “Gebeurtenis”. Vul de instellingen verder in zoals op onderstaande afbeelding.

Kies bij “Google Analytics-instellingen” voor de juiste trackingcode. Als het goed is heb je deze variabele al eens aangemaakt toen je de standaard Google Analytics-tag maakte. Zo niet, check dan deze uitgebreide uitleg van Google.

 

GTM Tag om te meten hoe ver bezoekers scrollen

Tag om te meten hoe ver bezoekers scrollen

 

Bij “Triggers” kies je voor de trigger die we hebben aangemaakt van het type scroldiepte.

Nu de trigger en tag klaar zijn, kun je de Google Tag Manager-container publiceren. Test of alles werkt door in Google Analytics het Realtime-rapport Gebeurtenissen te pakken en te kijken wat er gebeurt als je in een blog naar beneden scrolt. Als het goed is komt er op 25, 50, 75 en 100% een gebeurtenis binnen.

Bouncin’

In je gebeurtenisrapporten (Gedrag > Gebeurtenissen) in Analytics zie je nu precies tot waar men jouw blogs leest. Nog mooier: je bouncepercentage geeft een veel realistischer beeld van het bezoekersgedrag op jouw website. Op ieder kwart van de pagina ontvangt Analytics een nieuw meetpunt. Hierdoor komt iedere tijd-op-pagina-statistiek veel dichter in de buurt van de werkelijkheid. Ben je echt een datajunkie? Lees dan nog even onderstaande bonusoptimalisatie.

Bonus

Het kan natuurlijk zijn dat niet al je blogs uit 2.000 woorden bestaan. Is je blog iets korter? Dan is 25% van de pagina misschien al in beeld zonder dat er is gescrold. Je wilt dat de trigger in zo’n geval wel afgaat, terwijl het nog steeds wordt geteld als een bounce.

In het keuzevak “Niet-interactietreffer” in onze tag selecteerde je als het goed is de optie “Onwaar”. Daarmee geef je aan dat de trigger dus wél een interactie, en dus een meetpunt, is. Wat we nu willen is een voorwaarde instellen, waarbij Analytics alleen bij 50, 75 en 100% een interactietreffer registreert.

Om dit te bewerkstelligen moeten we een variabele maken. Kies als type “Aangepaste JavaScript-macro”. Plak in het veld onderstaande code en sla de variabele op.

function() {
return {{Scroll Depth Threshold}} === 25;
}

That’s it.

Vervolgens is de laatste stap om je tag aan te passen. Klik bij het niet-interactietreffer-veld op het keuzemenu en zoek de variabele die je zojuist aanmaakte. Publiceer je container en je bent helemaal klaar! 🙂

Header image by Filip Mroz.


21 november 2019
Google Analytics, Google Tag Manager

Auteur
Hessel Middendorp