Call tracking? Je bedoelt hoe de CIA in politieseries telefoontjes aftapt om criminelen op te sporen? Nee, dat bedoelen we dus niet. Call tracking is een marketing tool waarmee je als bedrijf eenvoudig kunt achterhalen hoe klanten aan jullie telefoonnummer zijn gekomen. Nemen potentiële klanten vaak telefonisch contact op? Dan heb jij dus zeker wat aan call tracking. In deze blog vertellen we je waarom.
Allereerst is het misschien handig om kort uit te leggen hoe call tracking werkt. Bij call tracking wordt er, zoals de naam al aangeeft, een telefoonnummer getraceerd. Je hebt op dit moment, misschien meerdere advertentie campagnes lopen: bijvoorbeeld, via Facebook, e-mail of Google Ads. Als een klant belt, heb je zonder call tracking geen idee hoe ze jou gevonden hebben. Je zou dit natuurlijk aan de telefoon kunnen vragen, maar dat kost tijd. Bovendien weten klanten dit vaak niet precies meer. Consumenten zien ontzettend veel advertenties op een dag en een deel van deze advertenties wordt niet eens bewust geregistreerd. Gelukkig is dat met call tracking ook helemaal niet meer nodig. Deze en andere informatie wordt namelijk automatisch voor jou verzameld.
Met call tracking software kun je simpel gezegd verschillende telefoonnummers verbinden aan verschillende advertenties en zelfs aan verschillende klanten. Verschillende klanten krijgen hierdoor verschillende telefoonnummers te zien, die allemaal leiden tot hetzelfde contact met jouw bedrijf. Het nummer dat de klant te zien krijgt op je website, verschilt dus van persoon tot persoon. We noemen dit ook wel 'dynamische' telefoonnummers. Het systeem kunnen wij via een simpel stukje code op je website installeren. De individuele klant merkt hier trouwens niks van, want de telefoonnummers worden automatisch doorgeschakeld naar het nummer van jouw bedrijf.
Het voordeel is dat als een potentiële klant één van jouw nummers draait, je precies weet via welke advertentie deze klant op je website terecht is gekomen. Verschillende nummers zijn immers gekoppeld aan de advertenties. Met call tracking kun je daarnaast zien welke content de klant heeft bekeken op jouw website en zelfs welk keyword ze hebben gebruikt om jou te zoeken. Het geeft dus een goed inzicht in de customer journey van een klant, omdat je precies kunt nagaan welke route de klant heeft afgelegd voordat ze jou contacteerden.
Je wil nu natuurlijk weten wat het jou oplevert. Om te beginnen levert call tracking enorm veel informatie op. Vinden de meeste klanten jou via organische zoekresultaten, via Facebook, betaalde advertenties of een combinatie hiervan? Normaal gesproken meten we clicks en CTR, maar dan heb je helaas nog weinig inzicht in wat daadwerkelijk leidt tot telefoontjes. Met call tracking weet je van alle telefonische leads waar ze vandaan komen. Je kunt je wel voorstellen dat dat enorm waardevolle kennis is! Als je meerdere advertenties gebruikt kun je met call tracking zien welke advertentie de meeste leads oplevert en welke advertenties het meest rendabel zijn. Met deze informatie kun je je advertentiebudget het meest efficiënt inzetten, en dat bespaard natuurlijk een hoop geld!
Daarnaast krijg je ook een beter inzicht in hoeveel een telefoontje je oplevert. Hoeveel telefoontjes leiden daadwerkelijk tot conversie? Zie je hierin een verschil tussen telefoontjes afkomstig uit de verschillende advertenties of zoekwoorden? Je kunt data uit call tracking gebruiken om Google Ads strategieën en zoekwoorden te optimaliseren. Zie je dat er tussen bepaalde tijden veel wordt gebeld? Dan zou je zelfs je personeel anders in kunnen te zetten.
Kortom, wil jij meer uit je marketingbudget halen? Dan is call tracking dé manier om dat te doen. Om je vraag te beantwoorden, je hebt dus echt wel wat aan call tracking.