Je baas belt. Hij wil vast even weten hoe de zaken ervoor staan. "Ik kreeg net een telefoontje van die grote klant. Ze vragen zich af waarom er de afgelopen drie dagen niets is geplaatst op hun socialmediakanalen. Je regelt het maar!", klinkt het geïrriteerd. Je slikt en realiseert je dat je de social-content van afgelopen week bent vergeten. Idioot.
Het niet vergeten van content-gerelateerde zaken begint vaak bij een goede planning. En het plannen van content gebeurt vaak aan de hand van een contentkalender. Want een contentkalender kan je zo belachelijk veel last-minute stress besparen en zorgt dat je te allen tijde jouw doelgroep bereikt. Maar nog lang niet iedereen ziet dat in. En dat is zonde, want zo moeilijk is het helemaal niet.
Het bijhouden van een contentkalender vergt alleen consistentie en structuur, maar dat is ook niet waar het probleem zit. Het probleem zit hem namelijk vaak in de eerste stap: het opstellen van de kalender en het bedenken van de bijbehorende relevante content. Maar dat probleem gaan we in deze blog verhelpen. Evenals alle andere moeilijkheden die bij het bedenken, maken en bijhouden van een contentkalender komen kijken. Daarnaast ga ik je voorzien van een aantal voorbeelden van een goede contentkalender.
Of je nu Instagrammer, mediamanager of eigen baas bent, bijna iedereen die iets met content doet heeft wel eens gehoord van de befaamde contentkalender. En waar de een contentkalender zegt, zegt de ander socialmediakalender of marketingkalender. Maar om deze blog duidelijk te houden, houd ik het gewoon bij contentkalender. Ik hoop dat je daar content mee bent. 🙂
Eigenlijk is zo’n contentkalender niets anders dan een overzichtelijke verzameling van diverse soorten content, die op een bepaald moment via social media, je website, je nieuwsbrieven of een ander kanaal gedeeld kunnen worden.
Een goede contentkalender helpt bij het geven van structuur aan de content-uitingen van je bedrijf en houdt rekening met jouw doelgroep, bedrijfsidentiteit en het doel van de boodschap. Voor veel bedrijven is de doelgroep en bedrijfsidentiteit wel duidelijk, maar het kan verstandig zijn om deze zaken toch in je kalender te vermelden. Dit kan voor bijvoorbeeld een nieuwe collega erg waardevol zijn. Of stel dat de contentmanager ziek is en iemand van een andere afdeling moet tijdelijk de contentdistributie regelen. Dan is het voor hem of haar erg handig om te weten wat precies de online doelgroep en bedrijfsidentiteit is, zodat hij of zij de content daarop kan afstemmen.
Dat is sowieso een heel belangrijk voordeel van zo’n kalender: het zorgt voor duidelijkheid wanneer de persoon die normaal de content regelt niet aanwezig kan zijn. Een contentkalender helpt bijvoorbeeld bij vragen als "welke content moet ik op welk kanaal inplannen?" Dit is vooral van belang bij mkb-bedrijven − die vaak niet meer dan één contentmanager in dienst hebben. Mocht de contentmarketeer ziek zijn, dan weet zijn of haar tijdelijke vervanger in ieder geval precies wat er moet gebeuren. Maar naast dit voordeel, zijn er nog veel meer op te noemen. Die lees je in de volgende alinea.
Afbeelding 1: dit is een simpel voorbeeld van een contentkalender. Je kunt ook nog zaken als het doel, de tone-of-voice en een overzicht van bijvoorbeeld de contenttypen toevoegen. En met contenttypen bedoel ik, zoals zichtbaar in het voorbeeld, wat voor soort content het is. Mocht je bijvoorbeeld een blog plaatsen, dan is de contentvorm een blog, maar het type kan een adviesblog, how-to-blog of ander soort blog zijn.
Het opstellen van een contentkalender is misschien even doorbijten, maar uiteindelijk zal het je alleen maar tijd opleveren. En hé, je hoeft hem ook niet in één keer te completeren. Doe er lekker een week over. Of een maand. Het is jouw feestje! En als je het even moeilijk hebt, denk dan aan dit enorme rijtje met voordelen die een contentkalender met zich meebrengt:
Omdat je content gaat bedenken wanneer je op je best bent, hoef je nooit content te bedenken wanneer je even zonder inspiratie zit. En dat kan je ontzettend veel tijd opleveren. Denk even terug aan toen je geforceerd een socialmediabericht moest schrijven over iets, maar je had geen idee waarover. Dat is vanaf nu verleden tijd.
Door elke ochtend even op je contentkalender te kijken, weet je altijd precies wat er moet gebeuren. Hierdoor hoef je niet in te zitten over jouw creativiteit op dat moment, omdat de content al voor je bedacht is. En ook op kantoor kan dat het stresslevel enorm reduceren.
Dat is wel lekker hoor. Door ‘s ochtends even op je kalender te kijken, weet je wat er moet gebeuren en kun je het meteen doen. Of je hebt je content zelfs al ingepland. Gefeliciteerd, je kunt nu rustig genieten van een kopje koffie. Geen boze klanten of boze telefoontjes van je baas. Jij hebt alle socialmediaberichten al ingepland, dus jij hebt je werk goed gedaan. (Tenzij je enorme spelfouten o.i.d. hebt gemaakt, maar dat kan ik me niet voorstellen.)
Omdat je veel content in één keer creëert, kun je je berichten goed op elkaar afstemmen. Zo creëer je moeiteloos een passende tone-of-voice voor jouw onderneming.
En dat is fijn, want er is niets frustrerender dan onder druk content moeten verzinnen, terwijl je inspiratieloos bent. Met een contentkalender kun je content gaan verzinnen als je je creatief voelt. En daarnaast kun je, als je je content hebt verzonnen en uitgewerkt, alles alvast inplannen. Dan hoef je er helemaal niet meer over na te denken. (Behalve over de ad hoc-content dan.)
Als je vooruit werkt, weet je precies wat er komen gaat. Hierdoor verlies je de belangrijke dagen, waar je bijvoorbeeld op in kunt haken, niet uit het oog. (Tip: noteer ook de verjaardagen van je collega’s. Daar kun je ook leuke socialmediaberichten aan wijden.) Bij ziekte of tijdelijke uitval kan iemand anders de content verzorgen.
Als je ziek bent kan iemand anders moeiteloos de content voor die periode verzorgen. Je hebt alles immers toch al duidelijk opgesteld in je mooie kalender. Of je hebt het allemaal al ingepland: helemaal mooi.
Alle content voor de komende tijd staat in je contentkalender. Op de vraag "wat komt er vandaag precies online" kun jij nu dus mooi antwoorden: "dan kijk je toch even in de contentkalender." Oh, lekker zeg.
Als je het tijdens je creatieve processen even niet meer weet, dan kun je altijd kijken in het verleden van je contentkalender. Hier vind je alle content die je ooit hebt bedacht, waardoor je altijd beschikt over herbruikbare ideeën.
Als je bijhoudt hoe elk bericht uit je contentkalender gepresteerd heeft, kun je na een zelf te bepalen periode een evaluatiemoment inlassen. Tijdens dit moment kun je met je hele team gaan kijken naar de content die het goed deed en de content die het minder deed. Kijk welke punten je kunt optimaliseren en welke je kunt elimineren en je content- of marketingstrategie wordt alleen maar beter.
Voordat je begint met het maken van de daadwerkelijke kalender, is het goed om jezelf een paar vragen te stellen. Allereerst moet je besluiten waar je de contentkalender precies voor gaat gebruiken. Wil je het als snelle check gebruiken, wil je alle mogelijke onderdelen toevoegen of wil je alle content zelfs al inplannen via een daarvoor bestemde tool?
Ook moet je vaststellen welke onderdelen uit je content- of marketingstrategie worden verwerkt. Vragen die je jezelf hier kunt stellen zijn: voeg ik een doelgroep of persona’s toe, voeg ik alle gemaakte afspraken per mediakanaal toe en welke informatie dien ik toe te voegen zodat een tijdelijke vervanger het gemakkelijk kan uitvoeren? Ook is het belangrijk om na te denken over hoe ver je vooruit gaat plannen.
Als je eenmaal weet waar je je kalender voor wilt gebruiken en welke vaste onderdelen deze bevat, moet je bedenken hoe je hem wilt uitwerken. Kies je voor offline, dan ga je vaak voor een gratis sjabloon of zelfgemaakte opzet in Excel, Numbers of zelfs Word. Wil je je kalender online maken, dan kom je al snel uit bij tools als Google Calendar, Trello, of CoSchedule. Onder het kopje ‘nuttige tools voor je contentkalender’ zal ik dieper ingaan op de voor- en nadelen van deze tools.
De vragen die je jezelf dient te stellen:
Als je voor jezelf duidelijk hebt waar je de contentkalender voor gaat gebruiken, of je de content alvast gaat inplannen en welke vaste onderdelen je kalender bevat, is het tijd om de opbouw te gaan realiseren. Een contentkalender bevat in ieder geval een aantal vaste onderdelen. Deze basisonderdelen zijn als volgt:
Er bestaat soms wat onduidelijkheid over de contentvorm en het contenttype, maar eigenlijk is het best simpel: de contentvorm omvat hoe de content is verpakt. (Is het een foto, blog, vacature of iets heel anders.) Het type van de content gaat in op de inhoud van de vorm. Zo kan het contenttype een behind the scenes-foto, how-to-blog of managementvacature zijn.
Wanneer je de basis hebt neergezet, kun je deze verder gaan uitwerken. Dat is namelijk het leuke van een contentkalender: je kunt hem zo specifiek en gedetailleerd maken als je zelf wilt. Je kunt je kalender verder uitwerken met de volgende onderdelen:
Er bestaat enige overlapping in bovenstaande punten. Wanneer je bijvoorbeeld de tone-of-voice vermeldt, weet je vaak wel wie jouw doelgroep is. Anders had je de tone-of-voice nooit kunnen bepalen. Hetzelfde geldt voor het doel en de call-to-action, de een interpreteert zo’n begrip net weer anders dan de ander. Maar ik hoop dat ik het op deze manier duidelijk uit heb weten te leggen.
Als je de voor jou relevante onderdelen uit bovenstaande opsommingen hebt verwerkt, komt je contentkalender er dus ongeveer zo uit te zien.
Afbeelding 2: zoals je ziet, begint de contentkalender nu echt duidelijk te worden. Maar zoals reeds aangegeven, heeft iedereen weer andere punten die voor hen relevant zijn. Zo kan er bijvoorbeeld nog een onderwerp worden toegevoegd. Stel ik zou dit voor maandag doen, dan zou er bijvoorbeeld ‘Koen gooit pijltje richting het dartbord + relevante vraag’ komen te staan. Dit is vooral handig bij bedrijven waar er geen fulltime marketeer aanwezig is, zodat iedereen de content kan oppakken.
Een beetje hulp is altijd fijn. En vooral als die hulp komt in de vorm van programma’s die jou het leven makkelijker maken. Zo zijn er online ontzettend veel tools te vinden die jou kunnen helpen bij het opzetten van een gratis contentkalender. Maar omdat de een voorkeur geeft aan een offline sjabloon en een ander aan een betaalde online tool, zal ik in dit stuk alle offline tools, online gratis tools en online betaalde tools noemen.
Allereerst de offline tools:
Dit zijn de gratis online tools (die ik aanraad):
En dit zijn de betaalde tools (die ik aanraad):
Het heeft even geduurd, maar je bent eindelijk bij de conclusie aangekomen. Gefeliciteerd. Of je bent zo’n type dat meteen naar de conclusie scrollt voor de kern van de blog. Dan iets minder gefeliciteerd, maar desondanks leuk dat je deze blog (deels) leest. Helaas moet ik je wel teleurstellen, want in deze conclusie ga ik niet alles nogmaals samenvatten. Daar is alle informatie gewoon te waardevol voor. Elk onderdeel van deze blog vind je terug onder de duidelijke koppen. Dus als je specifiek op zoek bent naar wat informatie over een bepaald deel van de contentkalender, dan kun je het op die manier vinden.
Ik hoop dat ik je middels deze blog wat meer duidelijkheid heb kunnen bieden over de contentkalender in het algemeen, de voordelen, de opbouw en een aantal handige tools. En als ik iets ben vergeten, dan mag je me dat altijd laten weten. Dat kan via onze website, maar ook via onze sociale kanalen.
Mocht je nu trouwens zoiets hebben van: "leuk en aardig, zo’n contentkalender, maar ik heb helemaal geen zin om m’n eigen content te beheren." Geen probleem, dat kunnen wij ook voor je doen. Je kunt ons bereiken door hier even te klikken.