Ga terug naar Blog

De wedergeboorte van een Kalashnikov AK-47

Wie wil weten hoe laat het is en tegelijkertijd wil bijdragen aan een betere wereld, loopt voortaan met een Kalashnikov AK-47 aan zijn arm. Tenminste, met een horloge dat gemaakt is van het omgesmolten metaal van dit automatische vuurwapen.

De kans is aanwezig dat de kast van je nieuwe horloge ooit in handen is geweest van een Zuid Amerikaanse drugsbaas. Of rebellenleider, of vrijheidsstrijder. Of een willekeurige andere halve gare die het nodig vindt om met een vuurwapen rond te lopen om zijn zelfverklaarde hogere doel niet met woorden maar met geweld onder de aandacht te brengen.

Gelukkig zijn er ook mensen met een ander hoger doel die met gevaar voor eigen leven al die halve garen opsporen, oppakken en hun speeltjes afpakken. In het verleden werden de wapens die spreekwoordelijk ‘van de straat’ werden gehaald, vernietigd. Althans, dat was het idee. Want maar al te vaak ging dat vernietigen niet door; er zijn toch altijd corrupte klootzakjes te vinden die geconfisqueerde wapens gewoon weer aan andere halve garen verkopen. Kwam het wél tot vernietiging van de wapens dan werden de overblijfselen als schroot van geringe waarde verkocht of zelfs als afval in de oceaan gedumpt.

De Zweedse, internationaal opererende non-profitorganisatie IM Swedish Development Partner zocht naar mogelijkheid om die negatieve spiraal te doorbreken en heeft die gevonden in zoiets simpels als omsmelten. Inbeslaggenomen illegale wapens worden ontdaan van alle houten en kunststof onderdelen om vervolgens in een grote ketel te worden omgesmolten tot broodjes Humanium.

Humanium? Jawel. Om het omgesmolten metaal meerwaarde te geven, heeft een proces van rebranding plaatsgevonden: van Kalashnikov naar Humanium. Een mooie, nieuwe merknaam voor een metaal dat gerelateerd kan worden aan zoveel geld, geweld en mensenlevens dat het in wellicht het meest waardevolle metaal ter wereld is. Met de opbrengst van de verkoop van Humanium ontwikkeld IM fondsen in de landen waar de wapens zijn verzameld om slachtoffers van vuurwapengeweld te helpen.

Maar: dat metaal bedenken is één, er iets van maken is twee.

De Zweedse horlogemaker Triwa is een bedrijf dat in 2007 door vier vrienden is opgericht met het idee om de wereld van de horlogemakerij een beetje op te schudden met frisse ideeën over design, distributie en marketing.

Zo’n twee en een half jaar geleden startte een samenwerking tussen IM en Triwa om te onderzoeken of het nieuwe materiaal ook geschikt zou zijn om het toe te passen als horlogekast.

Ludvig Scheja, medeoprichter en creatief directeur van Triwa, zegt daarover: “De horloge-industrie is erg gefocust op edelmetalen en status. Wij zagen dat we met dit metaal de symbolische waarde van een horloge konden gebruiken voor iets groters.”

Humanium bleek in de oorspronkelijke staat niet geschikt om direct op de huid gedragen te worden. Creatief als Triwa is, werd nieuw proces ontwikkeld. Het metaal wordt tot een poeder vermalen en verfijnd tot roestvrij staal van hoge kwaliteit. Pas daarna wordt er een horlogekast van gemaakt.

Deze totaal nieuwe manier om horloges te maken is duurder dan gebruikelijk, maar dat is voor Triwa van ondergeschikt belang. Sterker, het bedrijf kijkt nu al naar mogelijkheden om Humanium ook voor andere producten te gaan gebruiken. Daarnaast hoopt Triwa dat door de symboliek en de zichtbaarheid van het horloge andere bedrijven en merken, bijvoorbeeld in de auto-industrie, te enthousiasmeren om de mogelijkheden te verkennen voor het toepassen van Humanium.

Want er is nog genoeg te doen. Triwa maakt voor de productie van horlogekasten gebruik van wapens uit El Salvador, een land met één van de hoogste moordcijfers ter wereld. Tot op heden zijn duizenden van de wereldwijd honderden miljoenen illegale wapens omgesmolten. Wapens waarmee jaarlijks ongeveer een half miljoen mensen worden gedood. Hoe sneller de vraag naar Humanium groeit, hoe succesvoller wapens uit de roulatie kunnen worden gehaald.

Dat IM en Triwa een succesvol project zijn gestart, blijkt wel uit de resultaten op Kickstarter. Om een indruk te krijgen van de vraag en om de initiële kosten voor opstart van de productie af te dekken, kunnen early-backers het horloge ‘pre-orderen’ via Kickstarter voor € 196.

Wat een goed idee voor een goed doel teweeg kan brengen: de beoogde €24.133 was binnen 10 uur binnen. En de teller staat nu, eind juni, op bijna €155.000. Dat is al 640% van het targetbedrag. Dat is dubbelplus geweldig: behalve de kosten voor inkoop van het ruwe Humanium gaat ook 15% van de verkoopprijs van de Triwa horloges naar IM Swedish Development Partner.

Tot vrijdag 3 augustus, 18.00 uur kun je je nog inschrijven op een Triwa Humanium horloge.


28 juni 2018
Algemeen, Groei

Auteur
Ed Langermans