De mogelijkheden van Facebook groeien continu. Facebook Watch biedt jou je dagelijkse video’s, Facebook Marketplace laat je handelen met andere gebruikers en de recente intrede van Facebook Shops maakt het mogelijk om van jouw bedrijfspagina een webshop te maken. Dat betekent dat je geen webshop als onderdeel van je website meer nodig hebt om te verkopen via Facebook (en Instagram). Ideaal, zou je denken. Maar is dat wel zo? In dit blog leggen we meer uit over Facebook Shops, gaan we in op voor wie het relevant is en kijken we kritisch naar de potentie van de dienst.
Het coronavirus versnelde wereldwijd de transitie naar online: mkb’ers hadden – lees: hebben – het lastig en fysieke winkels sloten noodgedwongen de deuren. Facebook springt hierop in door Facebook Shops te lanceren. (Ook voor Instagram.)
Of deze actie al in de pijplijn lag voor de komst van het coronavirus, durven we niet te zeggen – vooral omdat de introductie redelijk onverwacht kwam. Een ding is zeker, de boodschap van Facebook is duidelijk: ‘Our goal is to make shopping seamless and empower anyone from a small business owner to a global brand to use our apps to connect with customers.’
Een kanttekening: vooralsnog wordt Facebook Shops in Amerika getest, dus je bedrijf is nog niet veiliggesteld. Wanneer de dienst precies naar Europa en Nederland komt, is nog niet bekend. We verwachten dat het de komende maanden langzaam wordt uitgerold.
Eerder bewees Facebook al dat ze actie ondernemen om ondernemers bij te staan. Nu valt erover te twisten of ze dit doen om er zelf beter van te worden of omdat ze daadwerkelijk geven om de ondernemers. ‘T blijft een bedrijf dat winst wil maken. Feit is: ze doen het wel. Iets dat we bij het zakelijke platform LinkedIn bijvoorbeeld veel minder zagen. Puntje voor Mark.
Facebook initieerde eerder al:
Facebook Shops wordt als extra dienst geïntegreerd in Facebook en Instagram. (Kleine) winkels kunnen deze dienst gratis inzetten om hun waren binnen de socialmedia-omgeving van zowel Facebook als Instagram aan de man te brengen. Facebook werkt voor het Shops-traject samen met partijen als WooCommerce, Shopify, Bigcommerce, Cafe24 en ChannelAdvisor. Gerenommeerde namen dus.
Facebook Shops is vooral geschikt voor mkb-ondernemers – of influencers die gebruikmaken van affiliate marketing – die nog geen daadwerkelijke webwinkel hebben. Om te testen of de producten aanslaan bijvoorbeeld. Daarnaast is Facebook Shops geschikt voor pagina’s – Facebook of Instagram – met een hoop volgers. Op die manier heb je bij de start van je productverkoop al een enorme achterban aan wie je je waren kunt tonen. En dat is gewoon fijn hoor.
Een kanttekening: de dienst Facebook Shops is gratis, maar wij lezen vooralsnog dat het alleen mogelijk is om via Stories of advertenties de producten aan te bieden. In welke mate gebruik kan worden gemaakt van organische content, dat weten (behalve Stories) nog niet precies.
We snappen de verwarring, maar een dergelijke webshop-dienst was er nog niet bij Facebook. De volgende diensten bestonden al wel:
Winkeliers kunnen hun eigen Shops onder de aandacht brengen door ze te promoten via Stories of in de bekende advertenties. Het grote verschil met vroeger is dat je, als je klikt op een product, de aankoop vanuit Facebook of Instagram zelf kunt doen. Dit hoeft niet meer via een externe webshop. Met de intrede van Facebook Shops is Product Tagging dus niet meer de enige mogelijkheid om je producten aan de man te brengen.
Heel plat gezegd: als je als mkb’er nog geen webshop hebt, maar wel producten wil verkopen, dan is Facebook Shops een goedkoper alternatief dan een webshop. Je hebt geen kosten aan:
Een betaalbaar alternatief dus.
Stel: je hebt al een flink aantal volgers op je Facebook- of Instagrampagina, dan is Shops een makkelijke manier om hen jouw producten voor te schotelen, zonder hen naar een externe website te sturen. Kortom: een gemakkelijke manier om snel te schakelen – handig tijdens een pandemie – en je producten te verkopen.
Facebook staat niet bekend om zijn respect voor privacy. Desondanks geven ze het volgende aan: "We built Shops with privacy in mind to help you feel comfortable browsing products and making purchases." Doe daarmee wat je wilt.
In eerste instantie wordt de activiteit van een gebruiker binnen Shops niet gedeeld op de tijdlijn, tenzij iemand hier zelf voor kiest. Verder zegt Facebook het volgende over het delen van persoonlijke informatie: "We do not share information that personally identifies you".
Hiermee bedoelen ze informatie als namen, mailadressen en adresgegevens. Wel wordt er data gebruikt voor effectieve targeting, zoals dat nu ook al het geval is. Bekijkt een gebruiker veel webwinkels met planten, dan worden vaker plantgerichte advertenties aan deze gebruiker getoond. Niets nieuws.
Op het eerste oog lijkt het interessant, dat Facebook Shops. We denken hier dat het een goede kortetermijn-oplossing is voor mkb’ers die zonder webshop toch producten aan willen bieden. Bij ons op kantoor ziet de een er net iets meer heil in dan de ander. Facebook Shops biedt kansen, maar zal geen vervanger worden van de ‘echte’ webshop. Mede omdat je weinig mogelijkheden tot customization hebt, waardoor je jouw huisstijl nooit helemaal naar jouw wensen kunt verwerken.
Verder verwachten we dat vooral het Instagram Shops-verhaal ideaal wordt voor influencers die bijvoorbeeld gebruikmaken van affiliate marketing.
Heb je al een webshop, dan denken wij dat het beter is om Product Tagging te gebruiken en aankopen te laten verlopen via jouw daadwerkelijke webshop. De data die je hieruit haalt, is op lange termijn waardevol. Het is niet bekend in hoeverre je beschikking tot deze data hebt als je gebruikmaakt van Facebook Shops. Essentiële data – waarmee je kunt sturen – wil je natuurlijk zoveel mogelijk zelf in beheer hebben.
Wij zijn ook enorm benieuwd in hoeverre Facebook gaat toezien dat er geen louche verkopers worden toegelaten. We weten dat dit veel gebeurde bij Facebook-advertenties en we zijn natuurlijk allemaal bekend met de Marktplaats-scams.
De enige manier om erachter te komen hoe effectief Facebook Shops nu echt is, is door onze hypothesen te testen en te kijken of we ze mogen bevestigen of moeten verwerpen. Zodra we meer weten over de uitrol in Nederland hoor je meteen van ons.
Totdat Facebook Shops in Nederland is, houden we ons bezig met andere oplossingen om de coronacrisis te overbruggen. Lees onze blog over de invloed van het virus op jouw online kanalen of zoek met ons naar manieren om je bedrijf vooruit te helpen.