Performance Department

Facebook Shops: wat is het, hoe werkt het en is het relevant?

Koen Bol

Editor Koen Bol

timothy-hales-bennett-OwvRB-M3GwE-unsplash
Intro

De mogelijkheden van Facebook groeien continu. Facebook Watch biedt jou je dagelijkse video’s, Facebook Marketplace laat je handelen met andere gebruikers en de recente intrede van Facebook Shops maakt het mogelijk om van jouw bedrijfspagina een webshop te maken. Dat betekent dat je geen webshop als onderdeel van je website meer nodig hebt om te verkopen via Facebook (en Instagram). Ideaal, zou je denken. Maar is dat wel zo? In dit blog leggen we meer uit over Facebook Shops, gaan we in op voor wie het relevant is en kijken we kritisch naar de potentie van de dienst.

Wat was de aanleiding om Facebook Shops te introduceren?

Het coronavirus versnelde wereldwijd de transitie naar online: mkb’ers hadden – lees: hebben – het lastig en fysieke winkels sloten noodgedwongen de deuren. Facebook springt hierop in door Facebook Shops te lanceren. (Ook voor Instagram.)

Of deze actie al in de pijplijn lag voor de komst van het coronavirus, durven we niet te zeggen – vooral omdat de introductie redelijk onverwacht kwam. Een ding is zeker, de boodschap van Facebook is duidelijk: ‘Our goal is to make shopping seamless and empower anyone from a small business owner to a global brand to use our apps to connect with customers.’

Een kanttekening: vooralsnog wordt Facebook Shops in Amerika getest, dus je bedrijf is nog niet veiliggesteld. Wanneer de dienst precies naar Europa en Nederland komt, is nog niet bekend. We verwachten dat het de komende maanden langzaam wordt uitgerold.

Facebook staat ondernemers bij

Eerder bewees Facebook al dat ze actie ondernemen om ondernemers bij te staan. Nu valt erover te twisten of ze dit doen om er zelf beter van te worden of omdat ze daadwerkelijk geven om de ondernemers. ‘T blijft een bedrijf dat winst wil maken. Feit is: ze doen het wel. Iets dat we bij het zakelijke platform LinkedIn bijvoorbeeld veel minder zagen. Puntje voor Mark.

Facebook initieerde eerder al:

  • persoonlijke inzamelacties
  • uitgelichte posts van lokale bedrijven
  • Instagram-stickers met ‘steun het mkb’
  • Instagram Gift Cards
  • een COVID–19-tag voor bedrijfspagina’s die (lokale) volgers op de hoogte houdt over berichten met betrekking tot het virus, zoals tijdelijke servicewijzigingen, beschikbare voorraad en nieuwe gezondheidsmethoden
  • in-app business resources die ondernemers helpt met het noodgedwongen overstappen naar een online model – dit is een toevoeging op de reed bestaande Business Resource Hub.

Wat is Facebook Shops en voor wie is het geschikt?

Facebook Shops wordt als extra dienst geïntegreerd in Facebook en Instagram. (Kleine) winkels kunnen deze dienst gratis inzetten om hun waren binnen de socialmedia-omgeving van zowel Facebook als Instagram aan de man te brengen. Facebook werkt voor het Shops-traject samen met partijen als WooCommerce, Shopify, Bigcommerce, Cafe24 en ChannelAdvisor. Gerenommeerde namen dus.

Facebook Shops is vooral geschikt voor mkb-ondernemers – of influencers die gebruikmaken van affiliate marketing – die nog geen daadwerkelijke webwinkel hebben. Om te testen of de producten aanslaan bijvoorbeeld. Daarnaast is Facebook Shops geschikt voor pagina’s – Facebook of Instagram – met een hoop volgers. Op die manier heb je bij de start van je productverkoop al een enorme achterban aan wie je je waren kunt tonen. En dat is gewoon fijn hoor.

Een kanttekening: de dienst Facebook Shops is gratis, maar wij lezen vooralsnog dat het alleen mogelijk is om via Stories of advertenties de producten aan te bieden. In welke mate gebruik kan worden gemaakt van organische content, dat weten (behalve Stories) nog niet precies.

LiveShopping FB Colored-1024x576-1

Maar dit bestond toch al?

We snappen de verwarring, maar een dergelijke webshop-dienst was er nog niet bij Facebook. De volgende diensten bestonden al wel:

  • Facebook Marketplace: een plek waar consumenten onderling producten kunnen aanschaffen of verkopen – een soort Marktplaats dus.
  • Facebook Product Tagging: een manier om producten uit je eigen webshop te taggen en te verkopen via Facebook – het grote verschil is dat consumenten hier de aankoop deden op jouw website en dat Facebook alleen als advertentie-tool werkte.

Winkeliers kunnen hun eigen Shops onder de aandacht brengen door ze te promoten via Stories of in de bekende advertenties. Het grote verschil met vroeger is dat je, als je klikt op een product, de aankoop vanuit Facebook of Instagram zelf kunt doen. Dit hoeft niet meer via een externe webshop. Met de intrede van Facebook Shops is Product Tagging dus niet meer de enige mogelijkheid om je producten aan de man te brengen.

Nog een aantal belangrijke weetjes over Facebook Shops

  • Er zal gebruik worden gemaakt van Facebook Pay als checkout-optie.
  • Het wordt mogelijk voor afnemers om zich direct in te schrijven voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven van de verkoper.
  • De Instagram Shop kan worden bereikt via Instagram Explore. Hier is het mogelijk inspiratie op te doen en tussen verschillende categorieën te navigeren.
  • Er komen Live Shopping Features, waardoor het mogelijk wordt om tijdens live-video’s direct de getoonde producten aan te schaffen – voorafgaand aan een live-video selecteert de winkelier welke producten zullen worden gebruikt, waarna deze tijdens de live-video worden getagd.
  • Facebook is aan het testen met een ‘Loyalty Program’. Dit stelt gebruikers in staat om punten te scoren – als een soort Airmiles. Kom je vaker terug bij een webshop – Facebook geeft zelf ook cafés als voorbeeld, maar hoe dat gaat werken weten we nog niet – dan kun je sparen voor bijvoorbeeld kortingen.

LiveShopping IG Colored-1024x576-1

Wat is het voordeel van Facebook Shops voor mkb’ers?

Heel plat gezegd: als je als mkb’er nog geen webshop hebt, maar wel producten wil verkopen, dan is Facebook Shops een goedkoper alternatief dan een webshop. Je hebt geen kosten aan:

  • het design van je webshop
  • de bouw van je webshop
  • de hosting van je webshop

Een betaalbaar alternatief dus.

Stel: je hebt al een flink aantal volgers op je Facebook- of Instagrampagina, dan is Shops een makkelijke manier om hen jouw producten voor te schotelen, zonder hen naar een externe website te sturen. Kortom: een gemakkelijke manier om snel te schakelen – handig tijdens een pandemie – en je producten te verkopen.

Hoe zit het met privacy en Facebook Shops?

Facebook staat niet bekend om zijn respect voor privacy. Desondanks geven ze het volgende aan: "We built Shops with privacy in mind to help you feel comfortable browsing products and making purchases." Doe daarmee wat je wilt.

In eerste instantie wordt de activiteit van een gebruiker binnen Shops niet gedeeld op de tijdlijn, tenzij iemand hier zelf voor kiest. Verder zegt Facebook het volgende over het delen van persoonlijke informatie: "We do not share information that personally identifies you".

Hiermee bedoelen ze informatie als namen, mailadressen en adresgegevens. Wel wordt er data gebruikt voor effectieve targeting, zoals dat nu ook al het geval is. Bekijkt een gebruiker veel webwinkels met planten, dan worden vaker plantgerichte advertenties aan deze gebruiker getoond. Niets nieuws.

Wat vinden we bij PD van Facebook Shops?

Op het eerste oog lijkt het interessant, dat Facebook Shops. We denken hier dat het een goede kortetermijn-oplossing is voor mkb’ers die zonder webshop toch producten aan willen bieden. Bij ons op kantoor ziet de een er net iets meer heil in dan de ander. Facebook Shops biedt kansen, maar zal geen vervanger worden van de ‘echte’ webshop. Mede omdat je weinig mogelijkheden tot customization hebt, waardoor je jouw huisstijl nooit helemaal naar jouw wensen kunt verwerken.

Verder verwachten we dat vooral het Instagram Shops-verhaal ideaal wordt voor influencers die bijvoorbeeld gebruikmaken van affiliate marketing.

Wat als je al een webshop hebt?

Heb je al een webshop, dan denken wij dat het beter is om Product Tagging te gebruiken en aankopen te laten verlopen via jouw daadwerkelijke webshop. De data die je hieruit haalt, is op lange termijn waardevol. Het is niet bekend in hoeverre je beschikking tot deze data hebt als je gebruikmaakt van Facebook Shops. Essentiële data – waarmee je kunt sturen – wil je natuurlijk zoveel mogelijk zelf in beheer hebben.

Wij zijn ook enorm benieuwd in hoeverre Facebook gaat toezien dat er geen louche verkopers worden toegelaten. We weten dat dit veel gebeurde bij Facebook-advertenties en we zijn natuurlijk allemaal bekend met de Marktplaats-scams.

De enige manier om erachter te komen hoe effectief Facebook Shops nu echt is, is door onze hypothesen te testen en te kijken of we ze mogen bevestigen of moeten verwerpen. Zodra we meer weten over de uitrol in Nederland hoor je meteen van ons.

Totdat Facebook Shops in Nederland is, houden we ons bezig met andere oplossingen om de coronacrisis te overbruggen. Lees onze blog over de invloed van het virus op jouw online kanalen of zoek met ons naar manieren om je bedrijf vooruit te helpen.

Follooow us
Follooow us
Follooow us