Terug naar blogoverzicht

Gemiddelde positie in Google Ads verdwijnt. Wat nu?

De gemiddelde positie in Google Ads is geen stille dood gestorven. Menig advertentiespecialist schreef over het afscheid dat wij afgelopen 30 september 2019 hebben moeten nemen. Afscheid van de gemiddelde positie-statistiek. Om het verlies van data rondom deze statistiek dragelijk te maken, neem ik de veranderingen met je door en geef uitleg over de vervangende statistieken en hoe deze jou kunnen helpen met het verbeteren van je advertentieposities.

Wat is de gemiddelde positie-statistiek nou eigenlijk?

De gemiddelde positie-statistiek wordt gebruikt om prestaties van Google Ads-advertenties te meten en was de afgelopen jaren populair in gebruik.

Google’s definitie:

“Een waarde die de gemiddelde positie van uw advertentie aangeeft ten opzichte van andere advertenties. Deze positie bepaalt in welke volgorde advertenties op de pagina worden weergegeven.”

Dit klinkt als een goede manier om te meten of je advertentie hoog in de zoekresultaten terugkomt. Toch kan de statistiek een vertekend beeld geven.

Stel, je advertentie wordt 100 keer op positie 10 vertoond en 100 keer op de eerste plaats. Je gemiddelde positie zou dan 5 zijn, terwijl je advertentie eigenlijk nooit op positie 5 gestaan heeft. Daarnaast gaat de gemiddelde positie alleen over de rangschikking van advertenties. Het kan dus heel goed zijn dat er organische resultaten boven jouw advertentie te zien zijn. Om deze reden heeft Google besloten om de statistiek te verwijderen en in plaats daarvan met een aantal nieuwe statistieken te komen. Deze alternatieven moeten betere data verschaffen aan adverteerders.

Ik denk dat dit zeker helpt om advertenties beter te analyseren en daarmee te optimaliseren. Zo’n groot verlies zal het dus niet zijn. 😉

Nieuwe statistieken

Om de leegte op te vullen, komt Google met vier nieuwe statistieken die een beter inzicht moeten geven op de prestaties van je advertenties. Het ziet ernaar uit dat deze statistieken inderdaad een duidelijker beeld gaan geven en het kan zeker helpen om hoger in Google te komen, als je ze tenminste op de juiste manier gebruikt.

De volgende statistieken zijn nieuw:

  • Vertoningspercentage voor de toppositie in het zoeknetwerk (Verton. (top) %): het percentage advertentievertoningen dat boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.
  • Vertoningspercentage voor de absolute toppositie in het zoeknetwerk (Verton. (abs. top) %): het percentage advertentievertoningen dat als allereerste advertentie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

De bovenstaande statistieken geven je een beeld van de plaats waar jouw advertenties het meest worden vertoond. Het werkt het beste als je de statistiek gebruikt om te checken wat een bepaalde positiewijziging als gevolg heeft voor je doorklikratio (CTR).

  • Vertoningspercentage voor de absolute toppositie zoeknetwerk (Abs. top-VP zoeknetwerk): de vertoningen die in het zoeknetwerk op de absolute toppositie (de allereerste advertentie boven de organische zoekresultaten) gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor de advertentie geschikt was.
  • Vertoningspercentage voor de toppositie in zoeknetwerk (VP voor toppositie in zoeknetwerk): het aantal vertoningen op de toplocatie (boven de organische zoekresultaten) in vergelijking met het geschatte aantal vertoningen op de toplocatie waarvoor de advertentie geschikt was.

De statistiek VP voor toppositie in zoeknetwerk geeft een goede indicatie of je wordt getoond boven de organische zoekresultaten. Mocht je een laag percentage zien, dan kan je kijken naar het verhogen van je biedingen en nagaan of het nodig is om aan je kwaliteitsscore te werken. Hiermee kun je vervolgens de positie van jouw advertenties verbeteren.

Hetzelfde kun je doen met de statistiek Abs. top-VP zoeknetwerk. Je focust je hier alleen op als de nummer 1 plek het belangrijkste is voor jouw advertenties. Wanneer je wilt weten hoe je advertenties scoren en of ze bovenaan in Google staan en wat er nog te winnen valt aan vertoningen. Voor optimalisatie van je biedingen kan deze statistiek erg handig zijn.

Screenshot van Absolute Top vs. Top position in Google Ads

Bron: Google

Ben jij klaar voor 30 september?

Op 30 september zal de statistiek verwijderd worden uit je kolommen, maar niet alleen hier. Er zijn nog een aantal instellingen die je kunt checken om te zien of jij er klaar voor bent. Het is belangrijk dat je kijkt naar regels, rapporten, scripts en filters die de gemiddelde positie gebruiken. Houd goed in de gaten of de overige statistieken naar behoren werken. Om je positie te blijven verbeteren en hoger in Google te komen, raad ik je aan om gelijk de nieuwe statistieken toe te voegen zodat je de prestaties zo goed mogelijk kunt blijven meten. Lukt dat niet? Neem dan gerust contact op, dan kijken we hier samen naar.

Wat mij betreft zijn de nieuwe statistieken een goede aanvulling om advertentieprestaties te meten. Het kan even wennen zijn om naar vier statistieken te moeten kijken in plaats van één, maar uiteindelijk wordt er meer inzicht geboden. En dat is natuurlijk het belangrijkst!

Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, laat het mij dan zeker weten! Stuur me een mailtje of een berichtje via LinkedIn.


26 september 2019
Google Ads

Auteur
Patricia Netten