Tijdens de speurtocht naar het ideale marketingbureau, restaurant of theehuis, wil je zo volledig mogelijk geïnformeerd worden. En omdat wij, het menselijk ras, heden ten dage een kortere aandachtsspanne dan een goudvis hebben, willen we al die informatie het liefst gebundeld. Op één plek. Is dat niet het geval, dan is het ons te veel zoekwerk en gaan we iets anders doen.
Deze hunkering naar gecentraliseerde informatie is precies de reden dat Google My Business steeds belangrijker gaat worden. Want zeg nu zelf, als je de website, openingstijden, aanbiedingen, recensies en andere zaken op dezelfde plek kunt vinden, dan ga je het toch niet zelf opzoeken? Nee. Dat dacht ik. Daarom moet je zorgen dat de Google Mijn Bedrijf-pagina van jouw bedrijf helemaal up-to-date is, zodat je geen waardevolle klanten misloopt. En omdat Google ijverig aan het updaten is geweest, zijn er nog meer mogelijkheden. Wat deze mogelijkheden zijn, hoe je ze het best kunt benutten en wat het nu daadwerkelijk kan opleveren, ga ik je uitleggen in deze blog.
Voor hen die nu denken: waar heeft die kerel het in vredesnaam over? Een beknopte uitleg: Google My Business − ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd − is dat ene blok rechts in Google waar je alle informatie over een bedrijf vindt. Tenminste, als die informatie volledig ingevuld is. Ik speur zelf namelijk regelmatig naar restaurants, cafés of andere plekken waar ik denk dat ik iets te zoeken heb, om dan de conclusie te trekken dat er weinig tot geen informatie over te vinden is. Waar ikzelf dan vaak nog wel even verder zoek, doet lang niet iedereen dat. Het resultaat: jouw potentiële klanten gaan op zoek naar een alternatief dat wél een volledig ingevulde pagina op Google Mijn Bedrijf heeft. Want zo gaat het tegenwoordig.
Door de vele mogelijkheden die consumenten hebben, zijn foutjes, onvolledigheden of slechte recensies funest. Want waarom zou je bij een (online) incompleet ogend restaurant zonder recensies gaan eten, als er verderop in de straat eenzelfde soort restaurant met een volledig profiel en belachelijk goede recensies zit?
"Om het uit te proberen", zou een passend antwoord zijn. Maar we weten allemaal dat jij helemaal niet zo avontuurlijk bent, Gijs.
Zoals ik al aangaf, heeft Google zijn Business-pagina de afgelopen maanden flink geüpdatet. Een paar van deze functies bestaan al een tijdje, maar worden continue voorzien van nieuwere versies, waardoor er steeds meer mogelijk wordt. Vier van deze updates zijn in mijn ogen heel waardevol, dus daar wil ik je graag meer over vertellen. En naast dat ik ga uitleggen waarom deze updates waardevol zijn, laat ik je ook zien wat ze nu eigenlijk (kunnen) opleveren. Dan kun je zelf bepalen of ze relevant zijn voor de branche waarin jij actief bent. Enfin, genoeg geïntroduceerd. Hieronder vind je de informatie waar je écht naar op zoek bent.
Allereerst Google Posts − een functie die je de mogelijkheid biedt om je content direct in de zoekresultaten kunt publiceren. Google Posts bestaat al een tijdje, maar omdat er wat meer mogelijkheden zijn toegevoegd, verwacht ik dat dit de komende tijd meer ingezet gaat worden door bedrijven. (Gebruik het dus snel, want dan kun je jezelf nog een early adopter noemen.) Waar er voorheen alleen een tekstuele update met foto kon worden geplaatst, bestaat er nu ook de mogelijkheid om ook events, producten en aanbiedingen te plaatsen. Hierdoor wordt het voor een potentiële klant nog makkelijker om jouw producten, speciale acties of evenementenagenda te vinden. Denk er wel om dat deze posts na zeven dagen verwijderd worden uit het nieuwsoverzicht in Google Mijn Bedrijf. Ze zijn echter nog wel te lezen wanneer bezoekers op het totaaloverzicht klikken . (Tip: neem wekelijks een momentje waarop je één of twee posts klaarzet of toevoegt, zodat je ‘t niet vergeet.)
Maar wacht, er is meer: door de intrede van de video-optie, kun je jouw post extra kracht bijzetten door het toevoegen van een begeleidende video. Je kunt uiteraard ook de selfiestick pakken en een korte vlog opnemen. Zo maak je het lekker persoonlijk. Met je guitige koppie.
Ik hoor je denken: helemaal leuk en aardig hoor, maar draagt Google Posts wel echt iets bij aan mijn (lokale) vindbaarheid? Het antwoord op die vraag is: ja, het draagt wel degelijk iets bij aan je vindbaarheid. Joy Hawkins testte in een case study het effect van Google Posts op de SERP-ranking van twee bedrijven. Zo steeg bedrijf A, binnen een week na het plaatsen van de eerste Google Post, op een aantal zoekwoorden van plek zeven naar plek twee, waar bedrijf B binnen een week van plek vijf naar plek drie steeg. Echter, worden er in deze case study alleen lokale bedrijven met relatief weinig concurrentie geanalyseerd. Er bestaat dus een kans dat de stijging minder groot is wanneer je actief bent in een markt met moordende concurrentie, wat dan weer jammer is voor eigenaars van Nutella-winkels. Maar aangezien nog maar weinig bedrijven gebruikmaken van Google Posts, is dit een unieke kans om jezelf te onderscheiden binnen jouw vakgebied. En het is zo’n belachelijk kleine moeite, dus waarom zou je het niet doen?
Google Mijn Bedrijf- beschrijvingen was ooit al een optie binnen Google Mijn Bedrijf, maar werd om bepaalde redenen weggehaald. Of zonder reden, maar dat doet er niet toe, want het is wedergekeerd. En daar ben ik blij mee, want nu kun je als ondernemer zelf weer bepalen wat een eventuele bezoeker over jouw bedrijf leest. Google zal soms nog wel een eigen beschrijving aan je bedrijf koppelen, maar door zelf ook beschrijving toe te voegen, kun je jouw doelgroep nog beter informeren over wat jou zo uniek maakt.
Voor je beschrijving heb je maximaal 750 tekens, maar misschien is het goed om te weten dat alleen de eerste 250 hiervan worden getoond. Ook zijn er nog een aantal richtlijnen aan welke je je moet houden. Zo mag je bijvoorbeeld geen haatdragende of aanstootgevende leuzen in je beschrijving zetten, maar dat snapt jouw pientere brein zelf ook wel.
Helaas heeft het toevoegen van een beschrijving vooralsnog geen aangetoonde impact op je SERP-ranking, maar het beïnvloedt ongetwijfeld de ervaring die bezoekers met jouw bedrijf of merk hebben − en dat is toch ook een hele hoop waard. Nog een laatste tip: gebruik de tone-of-voice of introductietekst van je best presterende Google Adwords-campagne. Als ‘ie op Adwords namelijk werkt, zal dit voor je beschrijvingen ook het geval zijn!
En om het jouw doelgroep nog gemakkelijker te maken, heeft Google ook tijd gestoken in een aantal visuele updates van Google Maps. Deze updates van Google Maps omvatten met name de Explore-tab. Hiermee kun je nu heel gemakkelijk de buurt verkennen, zodat het vinden van je nieuwe favoriete restaurant een eitje is. Binnen de For you-tab, die hopelijk snel in Europa wordt gelanceerd, koppelt Google nu ook een gepersonaliseerd percentage − gebaseerd op de informatie die Google van jou en het restaurant heeft − aan elk restaurant of barretje. Dit percentage toont de match die jij met de plek in kwestie hebt. En des te meer plekken je bezoekt en voorziet van een cijfer, des te accurater dit percentage zal worden. Verwacht dus niet meteen dat Google je enorm goed kent. Maar des te langer je met ‘m omgaat, des te beter hij je leert kennen!
Google legt in een blog uit dat het percentage dat aan een restaurant of bar gekoppeld wordt, is gebaseerd op een aantal factoren: wat Google weet over je bedrijf en wat Google weet over de voorkeuren van de gebruiker. Jacob Kastrenakes ging op onderzoek uit en schreef een artikel over zijn ervaringen met de Explore-tab. Hieruit blijkt dat, wanneer je bijvoorbeeld een eigen restaurant hebt, je er goed aan doet om alle mogelijk informatie in te vullen. Google heeft namelijk informatie over jouw bedrijf nodig om bezoekers te voorzien van een cijfer. Maar omdat de functie nog relatief nieuw is (mei, 2018), heeft nog niet iedereen dit gedaan. Kortom: nog een kans om jezelf te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.
Ten slotte wil ik nog even ingaan op een hele toffe functie waarmee je wat meer interactie met je doelgroep kunt forceren. Waar er voorheen weinig interactie uit de reviews voortvloeide, wordt er nu een e-mail naar een reviewer gestuurd wanneer je als eigenaar reageert. Hierdoor raakt een bedankje, compensatie-, of excuusbericht nooit meer in de vergetelheid en kunnen reviewers en eigenaars daadwerkelijk een gesprek met elkaar aangaan: gezellig! En mocht je trouwens een negatieve recensie krijgen, word dan niet boos, maar probeer het op een volwassen manier op te lossen. Doe het in ieder geval niet op deze manier. Hoewel dat voor ons wel weer materiaal om te lachen oplevert.
Volgens een onderzoek van ReviewTrackers, verwachten bezoekers en reviewers van je bedrijf een reactie op hun review. 53 procent van de ondervraagden verwacht een respons binnen zeven werkdagen, maar helaas geeft 63 procent aan dat ze nooit een reactie hebben ontvangen. En dat is zonde, want 45 procent geeft aan dat ze een bedrijf een tweede kans willen geven wanneer hun (negatieve) recensie beantwoord wordt. Het reageren op recensies zal dan ook niet direct invloed hebben op je ranking, maar zorgt er wel voor dat je laat zien dat je daadwerkelijk iets geeft om je klanten. En dat is misschien nog wel meer waard dan een lichte stijging in de ranking.
Om jouw doelgroep een volledig en professioneel beeld van jouw mooie onderneming te bieden, is het dus belangrijk om je Google Mijn Bedrijf-pagina zo compleet mogelijk in te vullen. Zorg daarnaast dat je minimaal eens per week een nieuwe Google Post plaatst, schrijf een engagerende beschrijving en reageer op alle recensies. Dus ja, ook op de negatieve recensies.
Ik hoop je via deze blog goed geïnformeerd te hebben, maar mocht je nog vragen, suggesties of eventuele toevoegingen hebben, laat het me dan vooral weten. Dan wens ik je veel succes met jouw Google Mijn Bedrijf-pagina!
Dit artikel werd eerder gepubliceerd door onze vrienden van Frankwatching.