Performance Department

Ice Ice Baby

Joey Bol

Editor Joey Bol

Ice cream
Intro

Stel: je houdt niet zo van suiker en bent gezond bezig, maar je hebt gewoon even zin in iets lekkers. Wat doe je dan? Voormalig advocaat Justin Woolverton, oprichter van Halo Top, stuitte per toeval in 2012 op een lumineus idee; gezond en natuurlijk roomijs zonder suiker. Wat begint met een bakje Griekse yoghurt uit de ijsmachine, is inmiddels getransformeerd tot een volwaardig merk, maar dan een tikkeltje gezonder. Wat Justin nooit heeft verwacht is dat Halo Top anno 2017 haar grootste concurrenten ver achter zich, letterlijk, in de kou laat staan.

Justins zoete sensatie staat inmiddels bekend als het slanke zusje van Ben&Jerry's en Haagen-Dazs. Met slechts een kwart van de calorieën en een fractie van vetten en koolhydraten is het dan ook niet vreemd dat het ijs van Halo Top als gezond bestempeld wordt. Gezond ijs? Dat kan toch niet? Dus wel!

Het lijkt nu alsof het vanaf het begin een daverend succes is, maar niets is minder waar. Justin experimenteert er minstens nog een jaar op los om het recept te perfectioneren en stapt van de Griekse yoghurt af. Hij vindt het te voor de hand liggend en wil innovatiever zijn dan zijn concurrenten. Goed punt. Door de eerste 9 producenten die hij benadert, wordt hij afgewezen. Gelukkig wil nummer 10 het avontuur wel aan. Al gauw staat Jason's gezonde ijsje in een aantal supermarkten waaronder Whole Foods Market, maar het echte succes blijft uit.

Halo Top's doorbraak komt in 2016 wanneer Shane Snow, journalist, best selling author en ondernemer uit New York, besluit er een 10 daags dieet experiment van te maken voor een artikel in GQ magazine. Waarom? Vijf bekers Halo Top per dag komt neer op: 120 gram proteïne, 80 gram koolhydraten en 60 gram vet. Voor de sporters onder ons; dat is een supermodellen dieet, maar dan met genoeg proteïne, wanneer je drie keer per week sport, om jezelf overeind te houden.

Het doel van dit experiment? Zou het ijs, omdat het de juiste verhoudingen van macro's (koolhydraten, proteïne en vetten) bevat in Shane's voordeel werken? Of zou hij door alle zuivel onder de puisten komen te zitten en ondanks dat het gezond is toch aankomen? Het resultaat was verbluffend en het was precies de publiciteit die Halo Top nodig had. Shane Snow verloor vijf kilo waarvan 3% lichaamsvet. Halo top gaat hierdoor viral!

Met inmiddels 32 smaken waaronder ook zuivelvrije, veganistische, en caloriebom varianten blijft Halo Top het arrangement uitbreiden naar de wensen van hun klanten. Ze hebben het zelfs zo ver geschopt dat ze het populairste ijsje in Amerika zijn en er bijna geen tijdschrift, website of ander platform meer te vinden is dat geen artikel aan ze gewijd heeft. In 2016, mede dankzij de publiciteit door het experiment van Shane Snow, haalt Halo Top een omzet van een slordige 49,1 miljoen dollar.

Het geheim achter de groei van 20 duizend procent? Trouwe klanten inzetten als marketing tool. Door echt te luisteren en te doen waar klanten om vragen, blijft het succes maar komen. In tegenstelling tot wat veel andere bedrijven doen; nieuwe klanten creëren, ligt Justins focus juist op het behouden -en nog enthousiaster maken van de bestaande garde. Heel slim, want hoe enthousiaster zij worden, des te groter de kans dat er als toetje een Halo Top op tafel komt!

Follooow us
Follooow us
Follooow us