Performance Department

Snel, sneller, snelst

Joey Bol

Editor Joey Bol

iPhones
Intro

Gisteren kwam Google met het nieuws dat vanaf juli 2018, mobiele laadtijden mee zullen gaan wegen in het algoritme van de zoekgigant. Websites met lange laadtijden op mobiele devices zullen dus afgestraft worden. Dit nieuws komt niet uit de lucht vallen, want de grootste zoekmachine van Nederland is al langer bezig met het verleggen van de focus naar mobiel. Vorig jaar werd bijvoorbeeld al de Mobile First Index aangekondigd, welke ergens in 2018 uitgerold gaat worden.

Wat is de Mobile First Index?

Alhoewel meer en meer consumenten hun zoektocht beginnen (en eindigen) op mobiel, kijkt het algoritme achter de zoekmachine nog steeds primair naar de desktop versie van jouw website. Hier gaat verandering in komen met de Mobile First Index; de mobiele versie van een website wordt leidend.

De mobiele revolutie werd vorig jaar nóg verder aangemoedigd door de komst van Accelerated Mobile Pages (AMP): razendsnelle varianten van een normale webpagina die de mobiele gebruiker een nog betere ervaring geeft.

Wat betekent dit voor jou?

Of deze verandering impact gaat hebben op jouw bottom-line is helemaal afhankelijk van de branche waarin jij opereert en hoe je er nu voor staat. Uit landelijk onderzoek blijkt in ieder geval dat het koopgedrag van de Nederlandse consument langzaamaan verplaats naar mobiel.

online-koopgedrag

Bron: What’s Happening Online? – 2017

In hoeverre ben jij afhankelijk van mobiel? Informatie hierover ligt voor het oprapen, in Google Analytics vind je namelijk informatie over het aantal mensen dat jouw website bezoekt op mobiele apparaten en hoe dat percentage is gegroeid in 2017. Grote kans dat ook jij hier een verschuiving ziet.

Echter, Google heeft al meerdere keren aangegeven dat website snelheid slechts licht meegewogen wordt in het algoritme (er zijn wel 200+ andere factoren), en daar zal geen verandering in komen.

Zoals ze zelf ook schrijven in het nieuwsbericht: "een trage pagina kan nog steeds goed scoren als deze superrelevante content aanbiedt".

Ben jij er klaar voor?

Geen reden dus voor acute paniek, maar het kan nooit kwaad eens te kijken hoe jij op dit vlak scoort. Heb jij geen idee hoe je ervoor staat? Test de laadtijd op jouw website met de Google PageSpeed Insights tool en lees hier hoe jij je kunt voorbereiden op de Mobile first index.

Hulp nodig van echte professionals bij het klaarstomen van jouw website voor de mobiele revolutie? Neem contact met ons op voor advies!

Lees hier het officiële nieuwsbericht.

Follooow us
Follooow us
Follooow us