Terug naar blogoverzicht

UX-Design – Hoe je de perfecte gebruikerservaring creëert

Per seconde verwerkt Google 40.000 zoekopdrachten. Dat zijn er 3,5 miljard per dag! Die zoekopdrachten worden uitgevoerd door mensen met een vraag. Google probeert hier zo goed mogelijk antwoord op te geven in de SERP – Search Engine Result Page, ofwel: de plaats in de lijst die een website krijgt wanneer je een specifiek zoekwoord intypt. Achter de resultaten die Google weergeeft zitten miljoenen verschillende websites. Al die websites hebben een design.

Maar al die websites willen hetzelfde: zorgen dat bezoekers zo lang mogelijk blijven plakken. De wijze waarop je nadenkt over die ‘ervaring’ van een bezoeker, heet user experience. Hoe je de perfecte user experience creëert, leg ik je in dit blog uit.

In het kort: wat is het belang van UX-design?

Over user experience (UX) of UX-design wordt veel geschreven. Ik deed daar aan mee en schreef in mijn vorige blog al over het belang van UX-design. Ik vertelde o.a. waarom een goed UX-design belangrijk is en wat je er aan hebt. Met zó veel voordelen, is het zonde om je er niet mee bezig te houden. Het hoeft ook allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Begin bij de basis.

Waarom is UX-design belangrijk voor bedrijven?

Als ondernemer is het belangrijk dat iets je wat oplevert. Daarom beschrijf ik hieronder wat een goed UX-design je uiteindelijk oplevert.

Een goed doordacht UX-design is belangrijk omdat:

  1. Bezoekers meteen begrijpen hoe ze moeten navigeren binnen je website.
    Je wilt niet dat een bezoeker afhaakt omdat het niet duidelijk is waar of hoe hij moet betalen.
  2. Je website – en daarmee je bedrijf – betrouwbaar en veilig overkomt.
    Je belandde vast wel eens op een website die precies had wat jij zocht. Toch haakte je af omdat je het niet vertrouwde. 
  3. Je website veel aantrekkelijker is (over afbeeldingen, kleuren e.d. is nagedacht).
    Dit is heel vanzelfsprekend, maar een website die gaat over keukens moet bijvoorbeeld niet uitsluitend afbeeldingen hebben van badkamers – en andersom. Stel je eens voor dat de website van Coca Cola geen rode kleuren had.
  4. Het nut en doel van je website duidelijk naar voren komt.
    Bij een website met een goed UX-design, zie je eigenlijk in één oogopslag al wat er allemaal kan. Je weet onbewust al hoe alles werkt, zelfs bij je eerste bezoek.
  5. Bezoekers op je website gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
    In de wereld van UX is de ‘3-Click Rule’ een bekende term. Volgens deze regel moet je alles op een website binnen drie klikken kunnen vinden. Des te meer kliks, des te groter de kans dat het iemand niet lukt om een taak te volbrengen.
    Dit kan er zelfs toe leiden dat iemand helemaal afhaakt. Hoewel hier veel voor te zeggen is, zijn niet alle experts het met deze regel eens. Drie klikken op een website die langzaam laadt leidt tot een slechtere ervaring dan vijf klikken op een website die snel laadt.

Wat zijn de zes lagen van UX-design?

User experience-design is op te delen in zes lagen. Dit wordt de UX-stack genoemd. Die zes lagen zijn:

  1. De bezoeker
    De eerste laag binnen user experience bestaat uit de bezoekers. Waar zijn ze naar op zoek? Wat is hun zoekintentie? Is iemand simpelweg op zoek naar informatie of weet de gebruiker al waar-ie naar op zoek is. De zoekintentie van een gebruiker is belangrijk en bepaalt voor een groot deel of iemand op je website blijft of niet. Zorg er daarom voor dat je de zoekintentie van je bezoekers begrijpt en geef antwoord op hun vragen. Iemand die zoekt naar informatie is nog niet klaar om te converteren naar een sale.
  2. Functionaliteit
    Werkt jouw website zoals het hoort? Jij wilt voorkomen dat de pagina’s op je website langzaam laden of dat iets helemaal niet werkt. Controleer altijd of alle functies van je websites werken – vergeet buttons, links en zoekbalken niet.
  3. Informatie architectuur
    De informatie op je website moet logisch gestructureerd zijn. Je wilt niet dat mensen hoeven na te denken, alles moet vanzelfsprekend zijn. De meeste websites zijn daarom ongeveer hetzelfde ingedeeld. Het zou raar zijn als je moet navigeren vanuit de footer – in plaats van de header. 
  4. User interface-design
    Als UX-designer moet je jezelf in de denkwijze van de bezoeker verplaatsen – hoe navigeert hij door de website? Op basis hiervan maak je de user interface. Een gebruiksvriendelijke website verhoogt de klantloyaliteit.
  5. Content & terminologie
    Hoe geef je invulling aan de content op je website? Schrijf je met u of je? En waar schrijf je over? Alles wat je op je website plaatst, valt onder deze laag. 
  6. Visueel design
    Dit is wat een bezoeker ziet en bepaalt grotendeels hoe aantrekkelijk je website is. Welke kleuren en huisstijl gebruik je? Met welke afbeeldingen vul je je website en wat voor sfeer wil je creëren?

Wat is het verschil tussen UXD, UID en Usability?

Als je het over user experience-design hebt, dan vliegen de complexe begrippen je af en toe om de oren. Om jou een beetje voor te bereiden op deze wervelwind van vakjargon, duiken we in een aantal begrippen die je ongetwijfeld hoort in een gesprek met een UX-designer.

Een aantal begrippen die je vaak hoort als het over user experience gaat zijn UXD, UID en Usability, maar wat betekenen ze?

Wat is UXD?

UXD staat voor user experience-design, afgekort UX-design. Eigenlijk de hoofdmoot van dit blog. Door het uitvoeren van tests, gebruikersonderzoeken, data en analyses, wordt de ervaring van de gebruiker zo comfortabel mogelijk gemaakt. UID en usability zijn beide onderdeel van UXD.

Wat is UID?

UID is een afkorting van user Interface-design. Met het user interface-design wordt het ontwerp van een gebruikersinterface voor machines en software bedoeld. Denk hierbij aan computers, wasmachines, magnetrons, televisies, mobiele apparaten; eigenlijk alle elektronische apparaten met een interface. UID is gericht op het maximaliseren van de bruikbaarheid van een interface.

Wat betekent Usability?

Usability is een ander voor voor gebruiksvriendelijkheid. Misschien ben je al bekend met de usability-test: een veelgebruikte vorm van onderzoek op dit gebied. Het doel is om de gebruikservaring van je bezoekers zo plezant mogelijk te maken. Usability-onderzoek kan op veel manieren: observaties, sessie-opnames, interviews en eye tracking zijn veelgebruikte vormen van usability-onderzoek.

Bij usability-onderzoek maken we onderscheid tussen gemodereerd onderzoek en niet-gemodereerd onderzoek. Hier bedoelen we mee of er een onderzoeker bij de respondenten van een onderzoek aanwezig zijn of niet.

Wat doet een UX-designer allemaal?

Veel mensen weten niet precies wat een UX-designer allemaal doet. Plaatst hij een call to action op de juiste plek en hangt-ie daarna wat achterover in z’n stoel? Allesbehalve; een goede UX-designer is constant bezig met optimaliseren.

Het takenpakket van een UX-designer omvat o.a:

  1. Onderzoek
    Om een website te optimaliseren moet je eerst weten waar het probleem ligt. Dit onderzoek je als UX-designer, wanneer het probleem gedefinieerd is maak je een plan.
  2. Persona’s opstellen
    Jij gaat de gebruikerservaring van bezoekers verbeteren, dus stel je persona’s op. Je kruipt als het ware in de huid van je bezoekers.
  3. Wireframes maken
    Voordat je veranderingen doorvoert, is het verstandig om eerst een wireframe te maken. Een wireframe helpt het proces van optimalisatie te ondersteunen. Een wireframe is een schets of tekening van je design. Eenvoudig om te maken en handig tijdens een presentatie of meeting.
  4. Doorvoeren veranderingen
    Nadat je een akkoord hebt op je voorstellen, kan je de veranderingen doorvoeren. Voer het nog niet gelijk helemaal door, maar test eerst of alles werkt zoals het hoort!
  5. Gebruikerservaringen
    Nu je nieuwe design bijna klaar is om doorgevoerd te worden, wil je eerst zeker weten of het nieuwe design bevalt bij je bij de doelgroep. Voer daarom gebruiksonderzoeken uit aan de hand van vragen en tests, zo weet je zeker of je nieuwe design in de smaak valt.
  6. Actie
    Jij hebt je nieuwe design getest en weet dat het perfect is, tijd om de veranderingen aan je website door te voeren. Controleer wederom of alles werkt zoals het hoort!
  7. Analyseren en optimaliseren
    UX-design is een doorlopend proces van optimalisatie. Blijf daarom je data analyseren en voer continu nieuwe tests uit. Zo blijft je website up-to-date. En daar profiteren zowel jij als je bezoekers van.

Het is nagenoeg onmogelijk om een perfect design te maken, elke bezoeker is uniek – voor iedereen is het perfecte design dus nét iets anders. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk mensen tevreden stelt.

Wanneer is het slim om een UX-designer in te schakelen?

Laat je een website met relatief weinig bezoekers optimaliseren, dan haal je waarschijnlijk nog niet het gewenste resultaat. Weet waar je prioriteiten liggen.

Schakel een UX-designer in wanneer er genoeg werk op de plank ligt en je de financiële mogelijkheden hebt. Heb je die niet? Dan is het handiger om een UX-designer in een adviserende rol in de arm te nemen – bijvoorbeeld een freelancer.

Hoe verbeter je je eigen UX-design?

Niet iedereen wil of kan meteen een UX-designer inschakelen om alles te regelen. Daarom geef ik je wat hands-on-tips voor UX-design, zodat jij zelf in de weer kan. Voordat je hiermee start, is het goed om te weten wat het proces van UX-design is.

Wat is het proces van UX-design?

Het proces van UX-design bestaat uit vier fases. Volg deze stappen om tot een succesvol UX-design te komen. Het opdelen van een project in fases zal jou helpen om efficiënter te werken, je behoudt zo gemakkelijker het overzicht.

  1. Ontdek
    De eerste fase is onderzoeken of het überhaupt nut heeft. Aannames wil je elimineren. Een manier om hierachter te komen, is door potentiële klanten te interviewen. Analyseer designs van concurrenten om hun sterktes en zwaktes te achterhalen – hier wil je op inspelen.
  2. Verken
    De tweede fase is de fase van verkenning. Gebruik de gewonnen informatie uit de eerste fase en maak persona’s. Bedenk wat gebruikers nodig hebben en bepaal de design scope. Je komt er zo ook achter waar de problemen zitten.
  3. Test
    In deze fase test je designs. Het doel is om er zeker van te zijn dat alles werkt. Test diverse groepen mensen, zowel in groepsverband als alleen. Vraag hen om incidenten te melden. Test het systeem over een langere periode. Hoe meer je test, hoe beter het resultaat.
  4. Luister
    De laatste fase in het UX-design-proces is de fase waarin je luistert. Stel enquêtes op en verstuur deze naar je klanten en gebruikers. Monitor analytische gegevens, zo weet je altijd of er abnormaliteiten zijn. Verzamel alle vragen die je krijgt en stel een FAQ-pagina op. Luisteren hoort bij het doorlopende proces van optimalisatie.

Jij kan inmiddels al bijna een UX-design ontwerpen. Je weet wat het belang van UX-design is en hoe je snel jouw website optimaliseert. Om ervoor te zorgen dat jij het overzicht niet verliest, heb ik de belangrijkste punten voor een goed UX-design op een rijtje gezet.

Mijn UX-checklist zodat jij zelf aan de slag kan

  1. Het design van jouw website is simpel en zonder poespas opgebouwd;
  2. Foto’s en afbeeldingen zijn aantrekkelijk en begrijpbaar;
  3. Jouw website is logisch opgebouwd en gemakkelijk qua navigatie;
  4. Obstakels die je als bezoeker kan tegenkomen zijn binnen no time op te lossen;
  5. Het design komt betrouwbaar over.

Tijd voor actie

Het verbeteren van de user experience op jouw website is een echte win-winsituatie. De bezoekers hebben een positieve gebruikservaring en jij hebt een retegoede website. Blije bezoekers zijn bovendien loyaler en keren vaker terug.

Dus. Nu weet jij hoe je zelf aan de slag kan met het UX-design van je website. De vraag die rest is niet of je aan de slag gaat, maar wanneer.


11 maart 2020
Algemeen, UX

Auteur
Carlos Veerman