Performance Department

Verandering in algoritmes: paniek in de tent?

Koen Bol

Editor Koen Bol

dawid-sokolowski-rqnaRQCEVsE-unsplash
Intro

Yup, het is weer zover. Facebook en Instagram hebben weer eens besloten om hun algoritmes aan te passen. Algoritmes blijven voor velen toch een onoplosbare puzzel. Eindelijk denk je een slimme tactiek te hebben gevonden en ja hoor, voordat je het weet is er wéér een verandering. Maar wat gaat er precies veranderen? En hoe kun je als bedrijf daar op inspelen? Wij zochten het voor je uit!

Yup, het is weer zover. Facebook en Instagram hebben weer eens besloten om hun algoritmes aan te passen. Algoritmes blijven voor velen toch een onoplosbare puzzel. Eindelijk denk je een slimme tactiek te hebben gevonden en ja hoor, voordat je het weet is er wéér een verandering. Maar wat gaat er precies veranderen? En hoe kun je als bedrijf daar op inspelen? Wij zochten het voor je uit!

The big chance

Facebook is oorspronkelijk opgericht om relaties op te bouwen en mensen dichter bij elkaar te brengen. Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, merkt dat er op dit moment een hele andere trend op het platform aan het ontstaan is. Gebruikers krijgen steeds meer berichten te zien van bedrijven, merken en media en scrollen eindeloos door deze berichten zonder zinvolle interactie. Het nieuwe algoritme zal ervoor gaan zorgen dat mensen meer updates te zien krijgen van vrienden en familie. Hierbij zullen berichten die interactie tussen mensen veroorzaakt meer prioriteit en voorrang krijgen in het nieuwsoverzicht. Conclusie: weinig ruimte voor commerciële content, waardoor deze minder zichtbaar worden in de tijdlijn van Facebookgebruikers.

Instagram volgt…

Natuurlijk kan het broertje van Facebook, Instagram, niet achterblijven. Ook hier is het tijd voor een algoritme, zodat ze meer controle kunnen krijgen over de feed. Omdat er zo ontzettend veel merken actief zijn op Instagram, is het namelijk bijna niet meer mogelijk om jezelf als merk te onderscheiden. Er is gewoon te veel content. Een algoritme biedt hierbij de uitkomst en zal deze content gaan filteren. Op deze manier wordt er ruimte gemaakt voor advertenties en onderscheidende content.

Help, wat nu?

Met deze ingrijpende veranderingen zullen bedrijven, merken en media het organische bereik van hun berichten en het aantal klikken op links flink gaan zien afnemen. Maar hey, geen paniek! Wij hebben natuurlijk een aantal acties op een rijtje gezet die je kunt toepassen om je doelgroep te blijven bereiken. Lok betekenisvolle conversaties uit! Zorg ervoor dat mensen onderling interacteren bij je berichten. Je zal dus moeten gaan nadenken over welke content de doelgroep in gesprek zou willen gaan met andere gebruikers. Het is hierbij niet meer zo belangrijk wat je zelf van je content vindt. De biggest winner is de doelgroep, die door het veranderde algoritme centraal komt te staan. Wanneer je succesvolle conversaties hebt uitgelokt, zullen je berichten sneller opduiken in de nieuwe timeline. Heb je ooit al eens gedacht aan live video-uitzendingen? Ja? Nee? Twijfel? Ons advies: just go for it! Deze zorgen er namelijk voor dat gesprekken en discussies op gang komen. Doe dit natuurlijk wel op een moment dat er veel van je volgers online zijn! Wil je nu echt de zekerheid hebben dat je hoog in de tijdlijn verschijnt? Maak dan gebruik van advertenties. Tja, logisch verhaal natuurlijk. Hier verdient Facebook nu eenmaal centjes mee…

Toch in paniek?

Neem contact met ons op voor advies. Wij helpen je graag!

Follooow us
Follooow us
Follooow us