Hoeveel uur per dag besteed jij aan het beantwoorden van e-mails? Misschien een uurtje? Of twee? Drie? Misschien voelt het zelfs langer dan dat. Laten we eerlijk zijn, e-mails schrijven en versturen is vaak gewoon best wel saai. Wat als ik je vertel dat er een manier is om een groot deel van die vervelende e-mails te automatiseren? Lees snel verder, dan vertel ik je meer over e-mail automation!
Heb je deze maand toevallig iets op internet besteld? Ja dat dacht ik al. Grote kans dat je na het afronden van je bestelling meteen een e-mail kreeg met een bestelbevestiging. Later een update over je bestelling, een mail met informatie dat je pakketje onderweg was, een andere mail toen je pakketje bezorgd werd, en een aantal weken later misschien zelfs nog een vriendelijke reminder dat je een review achter kon laten. Kun je je voorstellen dat deze mega webshops allemaal mensen in dienst hebben die de hele dag dezelfde mailtjes zitten te tikken en ondertussen ook nog timen wanneer ze welke berichten naar welke klant moeten sturen? Nee ik ook niet. En dat is natuurlijk ook niet zo. Deze bedrijven gebruiken e-mail automation. In plaats van elke e-mail handmatig te moeten verzenden, kun je automatische regels instellen die ervoor zorgen dat de e-mails op het juiste moment worden verzonden. Dit bespaart niet alleen veel tijd, maar zorgt er ook voor dat je minder kans hebt om fouten te maken.
E-mail automation is dus een tool die ervoor zorgt dat je e-mailberichten automatisch worden verzonden. Het werkt vrij simpel: ik leg je uit hoe. E-mail automation werkt met sequences en triggers.
Ik zal je een voorbeeld geven: een klant schrijft zich in voor je nieuwsbrief. In het e-mail automation programma heb je ingesteld dat dit een een bepaalde reeks met e-mails (de sequence) in gang zal zetten. Om de klant te verwelkomen wordt automatisch een volledig gepersonaliseerde welkomsmail verstuurd. Alle opvolgende e-mails in de reeks kunnen ingesteld worden met vertragingen of andere triggers. Zo zou je kunnen instellen dat de klant 24 uur na inschrijving een tweede e-mail ontvangt met extra informatie, of dat de klant automatisch elke week op donderdag de nieuwsbrief ontvangt.
Maar je kunt ook andere leuke dingen doen met triggers en sequences. Wil je loyale klanten extra in het zonnetje zetten? Dan kun je hen automatisch belonen met speciale deals of events wanneer zij een half jaar abonnee zijn op de nieuwsbrief. Met sommige programma's kun je klanten die je e-mails daadwerkelijk openen en lezen selecteren en zorgen dat zij in een andere sequence terechtkomen. Je zou zelfs automatisch een tegoedbon op verjaardagen kunnen sturen.
E-mail automation geeft je de kans om in te spelen op de behoefte van de klant. Zie je dat een klant al een tijdje geen mails meer heeft geopend, sla dan automatisch een andere weg in met je e-mail strategie. Ook kun je de mails eenvoudig personaliseren. Zo kun je de klant aanspreken met zijn/haar naam of bedrijf. Dit geeft de mails een persoonlijkere touch en laat de klant zich meer verbonden voelen met je bedrijf. Kortom: enorm veel mogelijkheden!
En het belangrijkste: je hoeft dus niet meer handmatig elk e-mailbericht te versturen. Dit scheelt je veel tijd en moeite! E-mail automation is al lang niet meer alleen voor de Amazons van deze wereld. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, e-mail automation maakt je werk een stuk makkelijker. Het neemt die saaie, herhalende e-mail taken van je af, zodat je je kunt concentreren op de echte uitdagingen. Bovendien bespaart het je tijd en moeite, dus waarom zou je het niet gewoon proberen?