Terug naar blogoverzicht

Wat betekent het coronavirus voor jouw online kanalen?

Het zijn rare tijden. Voor mij voelt het zelfs een beetje alsof we in een film met enorm doemscenario zitten. Na Ruttes eerste persconferentie, stond bij ons de telefoon roodgloeiend. Paniek in de vorm van vragen en nieuwe protocollen. Want, wat nu?

  • Moeten we onze advertentiebudgetten naar beneden bijstellen?
  • Moeten we minderen in campagne-uren?
  • Moeten we de nieuwe website maar even uitstellen?
  • Wat voor gevolgen heeft deze crisis op mijn statistieken?
  • Kan ik de situatie in mijn voordeel gebruiken?

Allemaal vragen waar ik geen eenduidig antwoord op kan geven. De situatie is voor iedereen anders. Wij zitten er – zoals je van ons gewend bent  – bovenop. Onze insteek is namelijk: samen met onze partners door de crisis komen. De rest komt later wel.

Mijn advies

Laat me beginnen met het advies wat ik al onze partners al gaf: neem geen overhaaste beslissingen. We moeten met elkaar de tijd nemen om te bepalen wat wijsheid is. Niemand weet het, dus niemand kan het ons vertellen. Wat we wel kunnen, is bovenop de bal zitten, dagelijks monitoren en bijsturen, zodat je business blijft draaien. Overal de stekker uittrekken en je budget uit angst nergens insteken doet meer kwaad dan goed – uitzonderingen daargelaten.

Waarom is het niet slim om alles on hold te zetten?

Je winkel is dicht. Hierdoor is je website – plus je sociale kanalen e.d. – je enige visitekaartje. Hierdoor komen veel bedrijven in een digitale stroomversnelling. Communicatie is nog steeds de sleutel tot succes. Dan maar even niet face-to-face. Zie de transitie naar digitaal niet als noodoplossing. Zie het als een langetermijn-investering. Als je nu op strategische wijze de stap naar digitaal zet – en dit ook met de toekomst in het achterhoofd doet – zul je er uiteindelijk de vruchten van plukken.

Ik begrijp dat de ene branche harder wordt geraakt dan de andere. De reisbranche is momenteel aan het watertrappelen om niet te verdrinken. Bedenk echter wel: iedere doelgroep zit momenteel thuis en staat open voor een connectie of verbintenis met je merk. Niet per se voor nu, maar ook voor in de toekomst. Mensen vervelen zich en zijn zich daarom volop online aan het oriënteren. Denk daarom niet alleen aan het nu van je bedrijf. Denk vooral aan de toekomst, wanneer de economie weer zal floreren. Als dat gebeurt, wil je niet achter de feiten aanlopen.

Social media en het coronavirus

Je merkt het waarschijnlijk al aan jezelf: je zit nog veel meer op je telefoon, tablet of laptop. Je moet toch wat en blijft kijken of er ergens iets nieuws wordt gemeld. Het dagelijks gebruik van social media schiet door het dak. Meld jij met je bedrijf iets waarmee je de mensen helpt, laat lachen of een hart onder de riem steekt? Dan werkt dit verfrissend. Benut dit en probeer iets toe te voegen op de tijdlijnen.

Context, context, context

Ik zag ze alweer voorbij komen: bedrijven met advertenties die vol proberen te profiteren van de coronacrisis. Schaamteloze reclames van bedrijven die het thuiswerken voor je regelen, bijvoorbeeld. De een z’n dood is de ander z’n brood. Ik ben misschien geen moraalridder, maar ik vind dit verschrikkelijk. Als ondernemer houd ik van commerciële kansen en ik wil absoluut niet zeggen dat iedereen maar voor noppes moet gaan werken. Maar het feit is dat een hoop mensen hard getroffen worden door het virus.

Zoals altijd gaat het leven door, ook in tijden van crisis. Wil je daar toch op adverteren? Doe het dan met begrip voor de situatie. Los van dat dit het minste is wat je kunt doen op het gebied van menselijkheid, helpt het ook voor de beeldvorming van je merk of bedrijf. Je wilt niet dat jij straks wordt aangekeken als die organisatie die verdiende over de rug van gedupeerden. Je gaat er op de langere termijn last van krijgen.

Lang verhaal kort en zoals onze minister president al mooi verwoordde: ‘let een beetje op elkaar, ik reken op u.’ 

Neem dit ook in je communicatie in acht. Of je nu wel of niet kan profiteren in tijden van crisis: gezond verstand is op dit moment de belangrijkste raadgever.

Heb je behoefte aan meer artikelen om te bepalen hoe jouw bedrijf het beste om kan gaan met de huidige coronacrisis? Hieronder heb ik een selectie gemaakt van artikelen, de lijst blijven we de komende tijd aanvullen.

Google Mijn Bedrijf verwijdert tijdelijk functies vanwege de coronacrisis

Hoe COVID-19 de zoekresultaten beïnvloed

Wereldwijd Ad-uitgaven naar beneden

Impact van het coronavirus op de marketingbranche

Waarom online marketing je redmiddel is in deze crisis als bedrijf


24 maart 2020
COVID-19

Auteur
Koen Bol