De laatste tijd heb je misschien al eens de term headless CMS horen vallen. Dit is geen toeval. Grote namen als Nike, Sony en McDonalds maakten al de stap naar een headless CMS. In deze blog leggen we je uit wat een headless CMS precies is, waar het vandaan komt en waarom wij er zo enthousiast over zijn.
De afkorting CMS staat voor Content Management Systeem. Het meest bekende voorbeeld van een CMS is WordPress. Naar schatting wordt dit CMS gebruikt door maar liefst 40% van alle websites op het internet.
In WordPress regel je zowel het design van een website als de content die daarop wordt getoond. Simpel gezegd kun je een onderscheid maken tussen de front-end van een website – het design dat je ziet – en de backend – de content. Bij content kun je denken aan blogs en pagina’s, maar ook aan een klantendatabase of een productassortiment van een webshop.
Dit lijkt allemaal heel handig. Alles in één systeem. Voor developers is het echter geen pretje om te moeten werken binnen het stramien van zo’n traditioneel CMS.
Dankzij een enorme hoeveelheid aan thema’s en plugins is het een fluitje van een cent om binnen no-time een website klaar te hebben. Wil je echter iets aanpassen of wil je een design dat perfect jouw huisstijl volgt? Dan wordt het iets ingewikkelder.
Een traditioneel CMS mist een stukje flexibiliteit dat developers wel vinden in JavaScript frameworks die de afgelopen jaren een opmars hebben gemaakt: Angular, React, Vue, Svelte, etc. Bovendien is het binnen deze frameworks een stuk makkelijker om een website of app te maken die snel en reactief is en voldoet aan de performance eisen van vandaag de dag.
De oplossing? Een losgekoppeld CMS. Waarom één systeem gebruiken als je het ook kunt opsplitsen? Een front-end gebouwd in een framework dat de volledige flexibiliteit biedt en een back-end waarin iedereen – van marketeers tot webshopeigenaren – op een gebruiksvriendelijke manier hun content kunnen beheren. Zo’n CMS kreeg de naam headless, aangezien de front-end – het hoofd – is losgekoppeld.
Oké, een prettigere ervaring voor de developer. Maar wat zijn de andere voordelen van een headless CMS?
Als online marketing bureau gaf dit ons wel enkele kopzorgen. Gaan we nu afstappen van WordPress en op zoek naar een headless CMS? Wij en onze klanten zijn enorme fans van WordPress en de eenvoud waarmee je een stuk content kunt creëren en aanpassen.
En toen introduceerde WordPress eind 2015 de gouden oplossing: de WordPress REST API. Via deze API werd het ineens mogelijk om als vanouds je content te beheren in WordPress en deze via een API te tonen op een daarvan losstaande website of app. In feite maakt dit van WordPress een headless CMS. Going headless?
Moeten we nu allemaal direct over naar een headless CMS? Ik zou adviseren om eerst goed te onderzoeken wat precies de gewenste functionaliteiten zijn van je website. Een headless oplossing kent ook nog enkele uitdagingen. Gebruik je nu een goedkoop WordPress-thema? Dan is het misschien een behoorlijke investering om een soortgelijk losgekoppelde front-end te laten ontwikkelen.
Is het de toekomst? Zeker! Performance en veiligheid van websites zullen alleen maar belangrijker worden. Als je eenmaal de voordelen van een headless CMS hebt ervaren, is het moeilijk terug te keren naar een traditioneel systeem en al de daarbij horende kwaaltjes.
Wij hebben inmiddels de eerste klanten overgebracht naar een headless WordPress oplossing. Onze eigen website maakt ook gebruik van headless WordPress. Dit gaf ons de kans om een website te maken waarin we onze nieuwe huisstijl zonder compromissen konden doorvoeren. En niet onbelangrijk: 100% scores op gebied van Web Vitals, toegankelijkheid en technische SEO.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en wil je weten of headless WordPress iets voor jou is? Gebruik dan ons contactformulier of bel ons op 020 2618939.