Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is voor veel bedrijven vaak nog steeds iets ontastbaars. Eén ding weet je wel: je wilt bovenaan staan in Google. Er zijn uiteraard genoeg blogs die je er van alles over vertellen, maar er is niet één recept waarmee je succesvol gaat zijn. Daarom krijg je van mij eens een andere blik op de zaken.
Veel bloggers zeggen dat SEO tegenwoordig niet meer ingewikkeld is. In feite laat dit zien dat SEO nog steeds een specialisme is, want SEO is helemaal niet 'makkelijker' geworden. Vroeger was SEO namelijk veel simpeler. Je kon de zoekmachine heel eenvoudig manipuleren, doordat je eigenlijk je rankings kon kopen. Dat is de afgelopen jaren wel anders geworden. En ja, content is heel belangrijk, maar er spelen nog honderden andere factoren een rol.
Het is heel simpel: je hebt als bedrijf iets dat je wil verkopen en je doelgroep zoekt naar dat wat jij verkoopt. Hoe makkelijk is het als je die mensen gewoon opvangt in de zoekmachine? Dit lijkt erg kort door de bocht, maar binnen marketing hebben we er een handje van om alles heel complex te maken − of te laten lijken.
Ondanks alle digitale mogelijkheden, is marketing nog steeds marketing: het aan de man brengen van een product. Ik vergelijk SEO altijd met het prikbord dat vroeger in elke supermarkt hing. Mensen keken dagelijks of er iets hing waar zij naar op zoek waren. Het enige verschil is dat je je aanbod niet zomaar (online) op een kaartje schrijft en op het bord prikt.
Ieder bedrijf moet nu het kaartje − je aanbod − optimaliseren voor het prikbord − de zoekmachine. Als bedrijf is het dus belangrijk om te zorgen dat je SEO goed is. Geen discussie over mogelijk. Het verschilt natuurlijk per bedrijf hoe interessant SEO voor je is. Hoeveel focus jij op SEO moet hebben, hangt allemaal af van je strategie, product en bijbehorende doelgroep(en).
SEO is zo'n complex begrip omdat alleen Google precies weet hoe het echt zit. Wij als bureaus testen ons een breuk om de formule te kraken en weten daardoor in de basis wat er wel en niet werkt. Tot een paar jaar terug konden we met z'n allen heerlijk linkjes inkopen, waarna we vanzelf stegen in de rankings. Vandaag de dag is dat een hele domme strategie. Toch zijn er nog genoeg bureaus die het aanbieden. Waarom doen ze dat?
Het antwoord is simpel: kortetermijndenken. Omdat een klant graag meteen resultaat wil zien en een bureau graag wil leveren. Helaas levert deze gedachte je op de lange termijn niets op. En begrijp me niet verkeerd, als jij het prima vindt dat mijnvakantiein2007inaustralie.tk naar jouw tandartspraktijk-website linkt, be my guest.
Maar als je na 3 maanden ineens zakt in de rankings, kost het je nog meer tijd en geld om weer terug te komen aan de top. Uiteraard blijft het belangrijk dat er andere websites naar de jouwe linken. Maar als een 'belangrijke' nieuwswebsite over jouw branche naar jouw website linkt, dan heeft dat veel meer relevantie en geeft dat een hoge waarde door. Het woord dat hierbij past is relevantie. De ene site heeft immers niks van doen met wat jouw business en de andere wel. Het is alleen een stuk lastiger om kwalitatief goede en relevante links op te bouwen.
De echt grote impact, zit hem vaak in de afstemming van tientallen (of zelfs honderden) instellingen en factoren bij elkaar. Een veel gelezen advies is 'neem een WordPress-site, installeer een SEO-plugin en het komt allemaal goed'. Als dat zo zou zijn, dan zou ik geen dure SEO-specialist in dienst hebben. Technische SEO is namelijk enorm belangrijk en complex. Een WordPress- en SEO-plugin lost dat niet zomaar even op.
Je website heeft namelijk een design en daarmee code van een template. Als dat vol staat met onzin − en dat is het geval bij zeven van de tien sites − dan kan je goede teksten schrijven tot je een ons weegt, maar de zoekmachine moet hem wel goed in je code zien te vinden. Wil je weten waar Google de ranking allemaal op baseert? Check dan deze lijst eens.
Voordat jij je hele vermogen investeert in zoekmachine-optimalisatie, is het verstandig om eerst een gedegen online onderzoek en strategie te realiseren. Waarom? Omdat een goed onderzoek jou vertelt waar je kansen liggen, waarna de strategie je inzicht geeft in hoe je daarop moet inspringen.
In veel gevallen is SEO daar een onderdeel van. SEO is namelijk niet iets wat je er even los naast doet. Het moet een geïntegreerd onderdeel binnen je marketingactiviteiten zijn. Alles wat je doet online moet op elkaar aansluiten. Pas dan kan je echt succesvol zijn en je concurrentie het nakijken geven.