Google updatetitis

Als je een beetje met online marketing bezig bent, heb je vast wel eens van de Google updates gehoord. Of van de Panda of Penguin update. Gaat er wel een belletje rinkelen, maar heb je eigenlijk geen idee wat deze updates inhouden? Dan nodig ik je nu uit om je er toch eens in te verdiepen.

Ja, ho even, daar heb ik geen tijd voor en ik huur de mensen wel in die er echt verstand van hebben… Ook al heb je een online marketeer in dienst of werk je samen met een bureau, voor elke ondernemer is het goed om in hoofdlijnen op de hoogte te zijn van wat zich online afspeelt. Om het je makkelijk te maken, ga ik je dat uitleggen. Simpel en begrijpelijk.

Waarom voert Google updates door?

Het doel van Google is om de gebruiker van de zoekmachine zo snel mogelijk het beste antwoord op zijn zoekvraag te geven. Dat klinkt logisch, maar dat lukt Google niet altijd. Er zijn namelijk genoeg manieren om Google om de tuin te leiden. Dat zijn ze steeds beter aan het aanpakken. Door middel van updates.

Waar let Google nu op?

Relevante content. Los van nog wat andere randzaken is de focus van Google gericht op goede content. Wat Google daaronder verstaat? Dat de informatie op je website op een logische manier relevant is voor de bezoekers van jouw website. Dus verkoop je auto’s, dan praat je over auto’s en wat daarmee te maken heeft. En niet over t-shirts, ijsmachines of langlaufski’s…

Daarnaast is Google fanatiek op zoek naar websites waarop links verkocht worden voor linkbuilding; het kunstmatig genereren van links naar bepaalde pagina’s. Dit zijn vaak onbruikbaar geraakte websites met domeinnamen die niks van doen hebben met de dienstverlening van het bedrijf waar die links heen leiden. Een voorbeeld: op een website voor vakantiereizen met de domeinnaam spetterendspanje.nl (dit is een fictief voorbeeld) staan dan, heel gek, een aantal blogs over het huren van afvalcontainers. Niet echt relevant toch? Precies. Het is een trucje om Google te misleiden.

Wat kun je doen om je website goed te laten scoren in Google?

De enige die dit echt 100% weten is een heel klein clubje mensen die bij Google werken en de doodstraf krijgen als ze daar iets over zeggen. Maar simpele deductie, slim speurwerk en ervaring met de materie levert genoeg kennis en inzicht op om te weten wat allemaal wel en niet kan. De belangrijkste feiten heb ik voor je op een rijtje gezet:

Beveilig je website. Zorg ervoor dat je een https-website hebt, met zo’n groen slotje voor je domeinnaam. Kleine moeite, groot plezier.

Besteed aandacht aan content. Zorg dat deze relevant en leesbaar is. Dus stop niet honderd keer een zoekwoord in een tekst, maar doseer en houd de tekst leesbaar. Als iemand na drie regels afhaakt, heb je er ook niks aan dat je gevonden wordt…

Hanteer een goede linkbuilding strategie. Oftewel: zorg ervoor dat er op andere sites naar jouw site verwijzen. Dat kan op verschillende manieren – deelnemen aan overzichtspagina’s, blogs posten, links kopen of ruilen – maar de beste manier is: goede, authentieke content op je eigen site plaatsen en die via onder andere social media onder de aandacht brengen in je netwerk zodat die content gedeeld wordt.

Optimaliseer de laadsnelheid. Als je zelf een website bezoekt die er 10 seconden over doet om de homepage te laden, wat denk je dan? Inderdaad, wat duurt dat allejezus lang. Dat vindt Google ook, dus zorg ervoor dat jouw website sneller is. Een laadsnelheid van maximaal 3 seconden is acceptabel.

And last but not least: Zorg dat je website goed werkt op een mobiel.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Heel goed. Tenminste, als je erop toeziet dat jouw website en manieren van online marketing voeren blijft beantwoorden aan de eisen van Google. Want Google blijft op zijn beurt doorgaan met het uitrollen van updates om de zoeker zo snel mogelijk de meest relevante informatie te tonen. Best simpel toch?