Growth Hacking

Het groei recept

Growth hacking is cool. Growth hacking is de kortste weg naar succes. Growth hacking is groter dan elke religie. Growth hacking is het nieuwe zwart.

Growth hacking is dus fantastisch. Maar: wat is het eigenlijk? Performance Department besteed de komende tijd aandacht aan het fenomeen ‘Growth Hacken’. En we beginnen bij het begin.

Waar komt de term growth hacking vandaan?

In 2010 beschrijft Sean Ellis het proces waardoor een aantal bedrijven in Silicon Valley van opkomende startups uitgroeien tot multi-million dollar ondernemingen. De onconventionele marketingtechnieken die bedrijven toepassen, zijn eigenlijk slimme trucjes waar de gemiddelde marketingmanager nooit aan gedacht had. Ellis bestempeld deze guerilla-achtige technieken als ‘growth hacks’, vrij vertaald ‘een overval gericht op groei’.

Wat is er bijzonder aan growth hacking?

Waar er vroeger in het wilde weg met hagel werd geschoten, bijvoorbeeld door op zoveel mogelijk zenders tv-commercials uit te zenden, om zoveel mogelijk mensen te bereiken in de hoop dat er iemand zou happen, draaien growth hackers het om. Zij hebben maar één doel: het vinden van de meest effectieve en efficiënte manier om een bedrijf te laten groeien. Dit houdt vaak in dat er in een hoog tempo wordt geëxperimenteerd met verschillende marketingkanalen (Facebook, websites, Instagram, Twitter), dat er constante aandacht voor productontwikkeling is én dat er een continue focus is op de juiste doelgroep.

Er wordt, kortom, absoluut geen kanon gebruikt om op een mug te schieten. Daarnaast, ook niet onbelangrijk: elke beslissing in growth hacking is gebaseerd op keiharde data en daarnaast gebaseerd op durf.

Denk daarbij aan diepgaande, continue analyse van websites om te ontdekken wie de doelgroep is, waar deze zich bevindt en hoe deze zich gedraagt. Om ze tot in de puntjes te leren kennen. Om elk stuk informatie als een feit te kunnen registreren. Maar: dan moet je wel weten waar je naar zoekt. Dus…

Stap 1:

  • Vergeet alles wat je tot nu toe denkt te weten over traditionele marketing
  • Creëer een ‘growth hacking mindset’
  • Word een ware marketing wetenschapper. Geen aannames, maar feiten worden je nieuwe compas naar groei

Niet precies zeker over hoe je dit aan moet gaan vliegen? No sweat, we gaan je er uitgebreid over vertellen in de volgende blogs.

De opkomst van Dropbox is een mooi voorbeeld hoe growth hacking op briljante wijze is toegepast. Dropbox begint in 2007 als een dienst waar je voor uitgenodigd moet worden en vervolgens kom je op een wachtlijst te staan. Door exclusiviteit te creëren en advertenties te verspreiden op platforms waarvan zij zeker weten dat zich daar potentiële klanten bevinden, is het een schot in de roos. Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig en voelen zich graag speciaal.

Goede ideeën, maar de echte ‘hack’ is deze: er wordt een peer to peer actie ingezet waarbij iedere gebruiker die een vriend uitnodigt die zich ook daadwerkelijk aanmeldt bij Dropbox, gratis 250MB opslagruimte krijgt. Het resultaat van deze, redelijke eenvoudige maar lumineuze hack, was een groei van 5.000 naar 75.000 gebruikers binnen 24 uur. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 500 miljoen actieve gebruikers.

De succesfactor achter deze hack? Omdat iedereen die uitgenodigd wordt zo gespitst is op de aangeboden gratis opslagruimte, worden er complete lijsten met vrienden uitgenodigd. Want: hoe meer vrienden zich aanmelden, des te meer gratis ruimte er verkregen wordt. Er valt in dit geval iets te halen waar gebruikers werkelijk wat aan hebben, waardoor het een kleine moeite is om in actie te komen. Precies wat Dropbox beoogde. En zonder dat de gebruikers het door hadden, hielpen ze de start-up in no time groeien naar een miljoenenbedrijf.

De wijze les

Het gaat er niet meer om hoe leuk jij, de baas of collega’s een marketingidee vinden, het gaat erom dat de potentiële gebruikers het leuk vinden. En of er data is om de kracht van het idee te bevestigen. Tables have turned en de standaard marketingmodellen van laten we zeggen 10 jaar terug, kunnen echt de prullenbak in. Daar ga je het, als je écht wil groeien, niet meer mee redden. Geen voorspelbare routes meer, maar iets anders durven proberen. Juist als je beperkt bent in je middelen omdat je net een bedrijf bent gestart of omdat het budget niet toereikend is; growth hacking biedt een uitgelezen kans om op een relevante manier zo veel mogelijk mensen te bereiken met een voor hen relevante boodschap. En dat werkt.