Ga terug Blog

Sociale besmetting

Het is dinsdagavond en ik lig in bed door mijn Instagram feed te scrollen. Je kent het wel: even al die fitgirls, bloggers en BN’ers checken die zo’n ontzettend leuk leven leiden. Of zou het offline toch niet zo speciaal zijn? Het zal wel. Na een tijdje valt het me op dat de big smile van Bas Smit wel erg vaak voorbij komt in mijn feed. En het ding is: ik volg bijna geen mensen die een link met hem hebben. Een beetje gek, toch? Zou hij jarig zijn, of is het misschien content die viral gaat? Ik besloot op onderzoek uit te gaan en een blog te schrijven over mijn bevindingen. Er gaat namelijk best veel schuil achter de prominente aanwezigheid van ‘t gezicht van Bas Smit.

Bas Smit X Rumag

Je hebt het vast wel meegekregen: ontzettend veel BN’ers posten opeens een foto van een shirt met het vrolijke gezicht van Bas Smit. Maar waar komt dit zo plots vandaan? Bas Smit, voor de mensen die geen idee hebben over wie we het hebben, is de man van Nicolette van Dam. Bas plaatst op zijn Instagram vooral entertainende berichten en heeft daar in de afgelopen jaren een enorm leger aan volgers mee opgebouwd. De laatste maanden is hij vooral populair met de welbekende ‘outfitscan’, ook wel ‘een Bas Smitje doen’ genoemd. Hierbij filmt hij een outfit van top tot teen, welke hij daarna op Instagram plaatst. Inmiddels haken veel van zijn volgers ook in op deze trend. Het merk RUMAG besloot hier ook op in te spelen en ontwierp een t-shirt met het gezicht van Bas erop. Vervolgens plaatste het bedrijf een outfitscan van een medewerker met het shirt en binnen no time kwam er een enorme vraag naar het vrolijke shirt! (Pssst, wil jij er ook een? Bestellen kan hier!)

Doordat de grap ineens heel Nederland bereikte, werd het best wel serious business en heeft Bas Smit besloten om de de volledige winst van de shirts te doneren aan het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie. Geweldig, toch? Yup, dat vinden wij ook! En daarom besloten wij ook mee te doen aan deze topactie en lieten we onze office dog Emilio een dag rondlopen met Bas op zijn buik 😉

Let’s go viral

Los van het feit dat de eindbestemming van deze donatie geweldig is, is het natuurlijk ook zeer interessant om te zien hoe deze ‘grap’ in korte tijd zo bekend is geworden. Het shirt heeft inmiddels namelijk al meer dan 100.000 euro gecasht! Wij besloten daarom om jullie eens even wat meer informatie te geven over het viral gaan van content! Want hoe vergroot je in hemelsnaam de kans dat jouw unieke content viral gaat? Dat gaan we je haarfijn uitleggen!

De belangrijkste pijlers zijn de STEPP-eisen. Wanneer je een post opstelt, is het van belang dat je de punten van dit model in gedachten houdt. Yes, we weten dat modellen soms een tikkeltje saai zijn, daarom zullen we er ook zo snel mogelijk doorheen gaan. STEPP staat voor de volgende punten:

  • Social currency: mensen delen content sneller als het hen goed voor de dag laat komen bij hun omgeving.
  • Trigger: de content moet regelmatig terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan het kerstliedje Flappie. “Het is eerste kerstdag 1961…” Oh uh, oprechte excuses als het liedje nu heel de dag in je hoofd zit! 😉
  • Emotie: emotionele content, zoals de Bas Smit-actie voor het goede doel, brengt mensen in beweging.
  • Publiekelijk: iedereen deelt het en je ziet het overal. Tja, als het iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn!
  • Praktische waarde: geef tips en advies die echt een toegevoegde waarde bieden. Stel jezelf dus altijd de vraag: heeft het nut?
  • Storytelling: er was eens… Vertel een verhaal aan je volgers! Hierdoor zullen ze je content veel beter onthouden.


Maar onthoud altijd…

Dat deze STEPP-eisen je kansen vergroten en dat we je niet kunnen verzekeren dat elke post viral gaat. Het is ook wel een klein beetje geluk hebben, dat je precies op het goede moment de juiste mensen bereikt!

Wil jij na het lezen van deze blog hulp bij het opstellen van te gekke, en misschien wel viral, content? Laat ons eens met je meedenken!


15 augustus 2018
Algemeen

Specialist
Caroline Brouwer