Veni Vidi… Vigga!

Veni Vidi… Vigga!

Zou jij je baby kleding aantrekken die misschien al door 10 anderen gebruikt is om je steentje bij te dragen aan het milieu? Je eerste reactie zou kunnen zijn: Gadver, gaat ‘m niet worden! Maar laten we het eens van een andere kant bekijken. Namelijk de kant van moeder natuur.

Je hebt waarschijnlijk wel eens iets gezien, gehoord of gelezen over kledingfabrieken in lagelonenlanden. Honderden mensen, vaak kinderen, werken zich aan een lopende band urenlang in het zweet om kleding te produceren. Goedkoop voor de groothandel en duur voor de consument, maar de fabrieksarbeiders en het milieu betalen de hoofdprijs; beide gaan er letterlijk aan kapot.

Natuurlijk is het fijn om er leuk uit te zien. En ouders zullen het beamen, het is nóg fijner dat je baby er leuk uitziet! Maar laten we eerlijk zijn, het is het allerfijnst als we dat doen op een manier waarbij we er voor zorgen dat die baby straks op 50-jarige leeftijd nog vrolijk en gelukkig kan zijn op een gezonde aardbol. Toch?

Maak kennis met Vigga Svensson. Ze runde jaren een kinderkledingboetiek en weet als geen ander hoe hard kinderen groeien. En hoe snel kinderkleding te klein wordt. Want die kleding groeit niet mee. Goedkope kleding niet en peperdure topkwaliteit ook niet. Te vaak wordt de goedkope kleding gewoon weggegooid. Het kost toch geen fluit. En zo groeit er een afvalberg – wist je dat bijna 4% van alle afval in Nederland kleding en textiel is? – met kleding waarin veel synthetische, niet-afbreekbare stoffen zitten. Want ook die maken de kleding lekker goedkoop. Svensson onderkende het probleem, creëerde een gat in de markt en kwam met een oplossing.

Begin 2015 start zij het babykledingmerk Vigga. Geen merk dat collecties maakt en verkoopt, nee, het verhuurt herbruikbare collecties. Want bij Vigga draait alles om het optimaal gebruik van grondstoffen in plaats van de verspilling daarvan. Bij aanvang is het doel van Svensson om te bewijzen dat je je kind op een duurzame manier kunt kleden, zonder in te leveren op goede smaak. Ze heeft er genoeg van dat er ten koste van het milieu en werknemers goedkope en kwalitatief slechte kleding wordt gemaakt, puur om de kosten laag en de winst hoog te houden.

Het idee van Svensson is simpel, maar ijzersterk. Met een lidmaatschap huur je 15 tot 20  kledingstukken die je, als je kind eruit is gegroeid, inruilt voor een nieuw en passend pakket dat je zelf samenstelt. De kleding die je terugstuurt wordt gereinigd en gaat naar het volgende gezin. Met de zorg voor het milieu in het achterhoofd maakt Svensson leuke en moderne kinderkleding van uitsluitend van hoogwaardige materialen. Waardoor de kleding langer mooi blijft en dus door meerdere gezinnen gebruikt kan worden. En waar anders volle vuilniszakken in de afvalcontainer verdwijnen, vliegen bij Vigga volle kledingzakken de wasmachine in. Svensson werkt samen met een ecologische wasserette waar de kleding professioneel en zonder chemicaliën wordt gewassen en gecontroleerd voordat deze weer bij een nieuw gezin bezorgd wordt.

Leuk idee voor een clubje fanatiekelingen? Integendeel, Vigga is een groot succes. Er circuleren inmiddels tienduizenden door Svensson ontworpen kledingstukken in Denemarken die al door ten minste 15 families zijn gebruikt. Het levende bewijs van haar gelijk; het is mogelijk om  zonder concessies te doen aan kwaliteit en stijl en rekening houdend met het milieu een plek op de circulaire economische markt te veroveren.

In Scandinavië zijn ze sowieso lekker bezig met deze circulaire economie. Het Zweedse merk Houdini won de ‘Gear of the Year’ award omdat zij buitensportkleding fabriceren die je kunt begraven wanneer het versleten is. Zo kun je er bijvoorbeeld een moestuin van maken of de kleding gebruiken als compost. Een ware droom voor ieder hipster met groene vingers!

Het geitenwollensokkenimago wat nog dikwijls om dit soort initiatieven hangt, begint er met een behoorlijk tempo af te slijten. Simpelweg omdat consumenten goede ideeën graag willen omarmen en een kans geven. En dat niet ongemerkt voorbij. Vigga heeft het aantal abonnees in het afgelopen jaar zien verdubbelen en Houdini bewijst dat de combinatie van een betere wereld, mooie kleding en een groeiende omzet geen illusie is.