Jij schrijft hartstikke leuk. Niet omdat je duizenden cursussen volgde of al je docenten je bedolven onder een complimentenregen na iedere schrijfopdracht. Nee, jij weet dat je leuk schrijft door alle complimenten die je jaarlijks krijgt op je sinterklaasgedichtjes, doordat je enorm creatief bent en niemand de lach van je gezicht krijgt wanneer je weer een fabuleuze zin op papier zet. Daarom wil je beginnen met bloggen.
Maar een eigen blog starten, hoe doe je dat? Waar begin je en wat zijn de beste platformen om je eigen blog op te plaatsen? En kun je geld verdienen met bloggen? Allemaal vragen die ik beantwoord in deze − jawel − blog!
De eerste vraag die oprijst als je met een leek praat over bloggen is 'wat is bloggen eigenlijk?'. Het bloggen an sich is in feite het bijhouden van een online dagboek. Je hoeft in ieder geval niet zoals alle aandachtsgeile twitteraars iedere nietszeggende hersenspinsel op het internet te slingeren. Gelukkig maar.
Aan 280 tekens hebben de meeste bloggers namelijk niet genoeg. En bloggers die liever niet schrijven worden vaak vloggers.
Een vlogger in the making!
Bloggen houdt in dat jij je bezigheden, interesses of ideeën op een dusdanig interessante wijze verwoordt, dat mensen − je volgers of lezers − je blog gaan volgen. Dat kan op een eigen WordPress-blog, gratis blogwebsite als blogger.com of een speciaal ontwikkelde blogwebsite zoals Squarespace of Wix. (Hierover later meer). Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk bezoekers op je blogpagina, zodat je er uiteindelijk geld mee kunt verdienen.
De betekenis van het woord 'blog' is erg simpel: de oorspronkelijke benaming die geldt voor een blog is namelijk een 'weblog', ofwel: het online plaatsen van eigen teksten of verhalen. En ook hierachter is de gedachte simpel.
De term blog is bijna net zo oud als het internet zelf. En omdat bloggen eigenlijk niets anders is dan het bijhouden van een online 'dagboek', oftewel een 'log', werd zo'n online dagboek al snel een 'log' op het 'web' genoemd.
Het weblog was geboren.
Tegenwoordig spreekt niemand meer van een weblog, maar van een blog. Deze term werd in no time een wereldwijd begrip. Maar het waren de Amerikanen − "Altijd weer die Amerikanen!" − die de term blog baarden. De Amerikaan Jorn Barger gebruikte de term blog voor het eerst als afkorting van een weblog. Hij wist op dat moment niet dat-ie naast een blog, ook geschiedenis schreef.
De eerste gebruiker van het woord 'blog'. Not all heroes wear capes. Some wear caps.
Hieronder zie je het wereldwijde verloop van zoekopdrachten op de term 'how to blog'. Je ziet er dat tussen 2013 en 2018 een enorme piek was. Momenteel lopen de resultaten snel terug. We moeten er weer tegenaan, bloggers. Pak dat toetsenbord en tik jezelf het lazarus.
Grafiek 1.1: het verloop op de zoekterm 'how to blog'.
Want er is reden tot paniek: de vloggers nemen over. Kijk maar eens naar onderstaande grafiek met het wereldwijde verloop van de zoekopdrachten op de term 'how to vlog'.
Grafiek 1.2: het verloop op de zoekterm 'how to vlog'.
Zie je die piek? Die start op het moment dat de piek bij de bloggers afneemt. Ons soort stapt over. Ridders van het Geschreven Woord, verenigt u.
Kijk, je hebt binnen de wondere wereld van het bloggen idioot veel onderwerpen. Je kent natuurlijk de fashionblogs, beautyblogs, lifestyleblogs, gadgetblogs en healthblogs − en niet te vergeten de overtreffende trap: de welbekende wees-een-fitgirl-en-val-honderd-kilo-af-door-alleen-maar-gras-te-eten-blogs.
Wij bloggen met Performance Department veel over marketinggerelateerde onderwerpen. Want we doen iets met marketing, snap je?
Maar dat er een aantal bekende en populaire blogonderwerpen zijn, betekent niet dat jij daarover moet bloggen. Niet iedereen houdt per se van fashion, lifestyle of gadgets. Als jij wilt bloggen over hoe je een blogger wordt, go your hallway!
Als je echt zoveel plezier beleeft aan schrijven, maar je echt geen idee hebt waarover je moet bloggen, schrijf dan gewoon over iets waar je goed in bent. Jij bent de expert, dus je hoeft bij een dergelijk onderwerp maar weinig informatie te zoeken over hetgeen waar je over wilt schrijven.
Heb je de insteek van je blogonderwerpen bepaald? Mooi. Dan is het nu tijd om na te denken over de vormen van blogs waarin je dit gaat doen.
Contentmarketingplatform 'Sumo' deed een diepgaand onderzoek naar de beste blogartikelen die je kunt schrijven. Je denkt: uitgebreid onderzoek, ja dáág. Nou, ze analyseerden 175 miljoen websitebezoekers.
Wat zijn de populairste blogvormen?
'How-to-blogs' of 'Hoe-moet-ik-blogs' zijn blogs waarin je lezers uitlegt hoe je iets doet. (Joh.) Dit kan een blog zijn met als titel 'Hoe begin je met tuinieren?', 'Hoe spreek je sjalom precies uit?' of 'Hoe schrijf je een blogserie waarmee je veel lezers aantrekt?'
Je kent de top-tien-lijstjes van Buzzfeed wel. Sinds jaar en dag werken lijstjes als de neten. Voor het openen van een lijstje, heeft iedereen al een persoonlijke voorkeur in 't koppie. Leuk om te kijken of dit matcht.
Lijkt op de how-to-blog, maar is net iets anders: in een how-to-blog leg je uit hoe je iets doet. In een blog waarin je iets uitlegt leg je − ja − alleen iets uit.
'GOOGLE EN FACEBOOK LUISTEREN ALLES AF, LEES HIER HOE JE JE HIERTEGEN BESCHERMT', roept bij mij de urgentie om te klikken op. En zo ook bij heel veel anderen.
Wie leest er niet graag wat Dries Roelvink zijn geheim achter een goede huid is of wat het ochtendritueel van Ronnie Flex is? (Ik.)
Breaking news werkt. Zeker zonder misleidende titel. (Je kent die strontvervelende clickbait-artikelen wel.) Ik echter al-tijd op een titel als 'Breaking: Trump verklaart de oorlog aan Luxemburg!' klikken.
Er is blijkbaar een onderscheid: denk aan een lijstje met de duizend schattigste kattenfilmpjes. Of miljoen!
Wie houdt er niet van een beetje controversieel leesvoer? Een ongezouten mening over iets waar een taboe op rust. Heerlijk.
Veelgestelde vragen worden veel gesteld met een reden. En als iemand antwoord geeft, dan is dat altijd fijn.
Je kent ze wel: de ellenlange blogs over één specifiek onderwerp. Neem als voorbeeld mijn blog over de contentkalender. Ik bespreek hier alle ins en outs over dit onderwerp. Halverwege denk je: ben ik er al bijna? Nou, nee!
Zo. Je blogonderwerp staat vast. Je vindt het leuk en er is veel over te melden. Je begint! Maar hoe werkt structureel bloggen precies? En hoe begin je een eigen blog? WordPress, Squarespace, Wix of Blogspot? Ik leg het je allemaal uit!
Het platform waarop jij blogt zegt alles over jou als blogger. Wil je dat mensen je serieus nemen? Blog dan niet op een gratis blogplatform als www.blogger.com. Het is erg makkelijk en simpel, maar begin alsjeblieft meteen goed. Een goed begin is immers het halve werk. Gratis platformen laat ik bij dezen voor wat het is.
Ik vertel je hieronder meer over WordPress-blogs, Squarespace en Wix. Deze drie platformen lijken op elkaar, maar hebben ieder eigen voordelen en nadelen.
Om te bepalen wat voor jou het beste platform om op te bloggen is, moet je weten waar je staat met je kennis op website-gebied. Weet je al een boel over coderen? Dan is een complexere websitebouwer als WordPress misschien een goed idee. Ben je een beginner op het gebied van bloggen? Dan kun je starten met een toegankelijkere websitebouwer als Wix.
Een blog starten via Wix is het makkelijkst. Punt. De mooi ogende drag-and-drop-functionaliteiten zorgen dat jij binnen een mum van tijd een eigen blogpagina online hebt. Een duidelijke interface, mooie templates en dat allemaal zonder ook maar een enkele codeer-verplichting. Fijn voor iedereen die kriebels krijgt van code.
Veel bloggers zien Squarespace als hét blogplatform. Dit komt mede door alle 'volwassen' thema's of sjablonen die ze aanbieden. Maar er is meer. Er zit veel detail in de pagina's, lettertypen, afbeeldingen en andere zaken.
De grootste voordelen zijn volgens bloggers dat je makkelijk wisselt tussen templates (zonder dat er content verloren gaat) en dat er een speciale 'blogging feature' is.
WordPress is perfect voor iedereen die iets weet over coderen, of er graag over leert. De customize-mogelijkheden zijn grenzeloos. Letterlijk. Verder is het door alle plug-ins mogelijk om vrijwel alles toe te voegen aan je blog. Daar staat lijnrecht tegenover dat je echt wel iets moet weten van coderen en dat je de webhosting zelf moet opzetten. Niet heel moeilijk, als je weet hoe het moet.
Al met al verschillen de drie platformen aardig. Wix is erg makkelijk in gebruik, waar WordPress een stuk complexer is. Mijns inziens zit Squarespace daar precies tussenin. Wix is mooi en makkelijk te bewerken, maar je kiest wel een sjabloon dat definitief is. In WordPress is alles mogelijk en kun je alles realiseren door de vele plug-ins, maar het vergt kennis van coderen.
Squarespace is in het begin even puzzelen, maar de balans tussen uitvogelen hoe het werkt en het daadwerkelijke eindresultaat is perfect. Je hebt hartstikke veel opties en via de blogfeature kun je jouw perfecte blog(pagina) creëren. Maar hé, wie ben ik om dat voor jou te bepalen.
Een WordPress-blog
Onlangs publiceerden mijn vrienden van websitebuilderexpert.com een ellenlang artikel waarin zij alle, maar dan ook alle, voor- en nadelen van de drie platformen bespreken. Slaagde ik er niet in je te overtuigen? Dan doe je er goed aan dit artikel door te lezen.
Kun je geld verdienen met bloggen? Ja, natuurlijk. Een belangrijke voorwaarde is dat je blog bezoekers aantrekt. Zonder bezoekers verdien je geen geld met je blog. Dat is precies de reden dat veel bloggers schrijven over de populaire blogonderwerpen als reizen, beauty, fashion of gezondheid. Maar als dit je niet interesseert, schrijf er dan niet over. Geld verdienen moet niet de hoofdreden zijn om te starten met een blog.
Je moet schrijven over je passie of expertise. Want jouw passie zorgt voor een overtuigende en bezielende schrijfstijl. Als je iets niet leuk vindt, maar er alleen over schrijft om eraan te verdienen, dan doe je het fout. Op den duur merk je dat je dat je het bloggen saai of vervelend gaat vinden. En geld verdienen met iets dat je niet leuk vindt is tijdverspilling. (Tenzij je een ton per maand verdient door tien uur per week auto's te wassen.)
De belangrijkste manieren om geld te verdienen met je blog zijn social media en de zoekmachines – laten we Google zeggen. Via social media zorg je namelijk voor verkeer naar je blog. Mensen volgen je (bedrijfs)pagina en zien wanneer jij een nieuwe blog plaatst. Leuk onderwerp, pakkende titel en een sprekende afbeelding? Dan klikken ze.
Via Google komen mensen op jouw blog terecht als deze gaat over een onderwerp waarnaar zij googelen. Stel dat jij een blog schrijft met als titel 'De 10 beste manieren om snel veel bezoekers op je blog te krijgen', en iemand googelt naar 'manieren om snel bezoekers op mijn blog te krijgen', dan kan jouw blog zomaar tussen de zoekresultaten staan. Iemand klikt erop en hoppa, weer een bezoeker. Maar daar zit wel een stukje techniek achter: SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie.
We hebben het in deze blog trouwens niet over gesponsorde content. Verkeer naar je blog kopen kan namelijk ook, maar we gaan er vanuit dat jij geen geld investeert in je blog. En anders heb je pech. (Of weet je hoe het gratis ook kan.)
Bezoekers vanuit de zoekmachines. Dat wil je. Dit gratis verkeer naar je website, dat binnenkomt via een zoekopdracht in bijvoorbeeld Google, wordt organisch zoekverkeer genoemd. Des te meer blogs je plaatst die verkeer opleveren, des te relevanter Google jouw blogsite bestempelt. Het resultaat? Een hogere Google-ranking en uiteindelijk meer bezoekers op jouw website.
Als je begint met bloggen, moet je niet verwachten dat jouw blogs na drie dagen of weken op de eerste pagina in Google staan. Dat kost tijd. Je realiseert het meeste verkeer door consistent relevante blogs te schrijven en te plaatsen.
Een tip: schrijf blogs over veel gegoogelde onderwerpen, maar wel met een specifiek randje. Schrijf dus niet een blog met als titel 'Hoe verdien ik online geld?', maar schrijf een blog met als titel '10 Tips om in 2021 online geld te verdienen met bloggen!' Mensen houden van lijstjes. Weet je nog?
Er bestaan diverse tools om te achterhalen op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt. Schrijf je over reizen? Onderzoek dan welke onderwerpen populair zijn en waar veel mensen naar zoeken. Schrijf hierover. (Want er zijn veel zoekopdrachten naar deze onderwerpen.) Tools om te gebruiken zijn Ahrefs of Keyword Tool.
Je weet nu het belang van Google in je zoektocht naar blogverkeer. Social media zijn hierin ook hartstikke handig. Bepaal daarom, voorafgaand aan je blogavontuur, welk socialmediakanaal je in gaat zetten. Jonge doelgroep? Instagram. Zakelijke doelgroep? LinkedIn. Beetje van beide, of louter huisvrouwen met kortpittig-kapsel? Facebook.
Maak een eigen pagina, geef 'm dezelfde naam als je blog en nodig al je vrienden uit. Zo heb je al een leuke basis om mee te starten. Naarmate jij consistent blog en deze content doorzet naar je social media, merk je dat je gaat groeien. (Zowel je blogpagina als je socialmediapagina.) En des te groter je socialmediakanaal, des te meer verkeer jouw blog genereert.
Protip: start met een contentkalender. Ik schreef er eerder al een blog over. Als je deze blog hebt gelezen, kun je daar mooi mee verder.
Komen er bezoekers op je blogpagina? Dan is het tijd om na te denken over de financiële kant van het verhaal. In beginsel zijn er drie manieren om geld te verdienen met je blog: Google Adsense, affiliate marketing en bloggen voor bedrijven. Hieronder lees je wat ze inhouden:
Via Google Adsense genereer je vrij eenvoudig geld met je blog. Je maakt een account aan op Google Adsense en zorgt middels een stukje code dat Google (relevante) advertenties toont op je website. Google betaalt jou per persoon die via jouw blog op de advertentie in kwestie klikt.De gemiddelde opbrengst lijkt weinig − zo'n drie euro per duizend bezoekers − maar je vergeet dat dit blijft doorlopen bij een tijdloze blog. Heb je twintig van die blogs, dan is dit dus al zo'n 60 euro. Zo bouw je aan een mooi passief inkomen dat jarenlang kan doorlopen.
Voor veel bloggers is affiliate marketing dé manier om geld te verdienen met hun blog. Dit betekent dat jij een lezer van je blog tipt over een specifiek product of een bepaalde dienst. Koopt de lezer het product, dan ontvang jij commissiegeld. Het is in feite promotie via jouw blog.Je sluit je bij een affiliate-programma aan en kiest voor jou relevante producten of diensten. Je ontvangt een speciale link die je op je blog plaatst. Zo traceer je gemakkelijk of de verkoop van jouw blogpagina komt.Het is belangrijk om je te verdiepen in affiliate marketing, voordat je er succes mee behaalt. Weet welke producten of diensten relevant zijn voor jouw website. Commissies variëren over het algemeen tussen de 6 en 50 procent. Best lucratief dus!
Het is een trend om te bloggen voor bedrijven. Je haalt in feite het affiliate-stukje weg en gebruikt jouw schrijftalent direct voor het bedrijf in kwestie. Als jij aantoont dat je gemiddeld een hoog aantal bezoekers per maand op je website krijgt, weten ze dat je er verstand van hebt.Als je jouw talent vervolgens gebruikt voor de website van het bedrijf, zorg je dat zij meer bezoek krijgen. Dit gebeurt vaak tegen een vaste prijs per blog.
Ik schrijf nog wel eens een blog met algemene adviezen voor beginnende bloggers. Daarin duik ik in het gebruik van de juiste afbeeldingen, SEO-optimalisaties, tone of voice en andere dingen die belangrijk zijn als je begint met bloggen.
Je weet nu in ieder geval hoe je start met een eigen blog, welke relevante platformen er zijn en hoe je geld verdient met bloggen. Ben ik nog iets vergeten? Laat het me alsjeblieft weten! En nu schrijven jij!