Performance Department

Waarom stockfoto’s niet het ideale plaatje zijn

Imgerd Friso

Editor Imgerd Friso

markus-spiske-0oBmVppuNtM-unsplash
Intro

Hartstikke leuk man, die stockfoto's. Vooral als je ze gratis kunt bemachtigen. Een welgeklede man in een vergaderzaal, een multicultureel team dat een figuurlijk gat in de lucht springt of een topmodel dat parttime bijklust als klantenservicemedewerker: allemaal illustreren ze de boodschap die jij wilt uitdragen. Een succesmoment van jou en je collega's bijvoorbeeld. Geweldig, toch? Zeker, maar na een maandje intensief stockfotogebruik ben je wel een beetje door je gevarieerde arsenaal aan foto’s heen. En precies dat moment, is het moment waar je jezelf moet afvragen of je wel moet doorgaan met die stockfoto's.

Steeds. Maar. Weer.

Eerlijk is eerlijk: voor sommige situaties zijn stockfoto's ideaal. Passende fotografie is immers een belangrijk onderdeel van je contentmarketing. Een blije medewerker, lachende klantenservicemedewerker of ferme handdruk om een deal te bevestigen. Het kan goed uitpakken, maar je moet er wel slim mee omspringen. Echter, als je dagelijkse content voor de lange termijn zoekt, kun je de stockfoto's naar mijn idee beter links laten liggen. (Tenzij je geen keus hebt, maar daar kom ik later op terug.) En vooral als je van plan bent rechtenvrije stockfoto's van gratis websites als Pexels, Unsplash of Pixabay te halen, ga je het na verloop van tijd lastig krijgen.

Overlapping

Er bestaat namelijk belachelijk veel overlapping binnen de gratis stockfotowebsites, waardoor je snel door de voor jou relevante afbeeldingen heen bent. En de gemiddelde internetbezoeker is slimmer dan je denkt; die heeft al heel snel door wanneer jij te pas en te onpas irrelevante stockfoto's inzet. En geloof mij, stockfoto's kunnen bezoekers afschrikken. Je komt al snel statisch over. En laat me al helemaal niet over de onpersoonlijkheid van stockfoto's beginnen. Mocht je, vanwege bijvoorbeeld financiële redenen, gebruikmaken van stockfoto's, zorg dan dat je op z'n minst de weinig gebruikte foto's inzet. Deze vind je vaak na pagina vier en vijf. (Even verder zoeken dan je neus lang is dus.)

Er bestaat dan ook een gruwelijk grote kans dat je deze veelgebruikte stockfoto's ooit bent tegengekomen. Van dit lijstje − waarvan alle foto's afkomstig zijn van Shutterstock − ken je er op z'n minst drie. En als je bedenkt dat er binnen de betaalde stockfoto's al zoveel overlapping is, dan is dat met de gratis stockfoto's helemaal het geval. (Weet ik uit ervaring.)

stock-photo-growing-a-plant-hands-holding-and-nurturing-tree-growing-on-fertile-soil-nurturing-baby-plant-510944518-1170x838-1

Voorbeeld 1: deze heb je vast wel eens voorbij zien komen.

Een vertekend beeld van de werkelijkheid

Naast dat je met stockfoto's vrij statisch kunt overkomen als bedrijf, geven stockfoto's ook niet altijd een betrouwbaar beeld van de realiteit. Zo initieerde iemand onlangs de hashtag #BadStockPhotosOfMyJob. Dit gebeurde nadat een hoogleraar biochemie en biofysica zocht naar een passende stockfoto voor een presentatie, maar deze niet vond. Wat ze wel vond was een foto van een man in een laboratoriumjas die intens naar een blokje droogijs stond te staren. "No one on the planet, even a dry ice scientist, would ever do this", tweette ze, waarna een wetenschapsblogger als inhaker de bovenstaande hashtag bedacht. En geloof mij: het is de moeite waard om even te koekeloeren.

kklote stockfoto 2

Voorbeeld 2: een representatieve weergave van de dagelijkse bezigheden van een arts.

Rutger Steenbergen schreef vorig jaar trouwens al een heel scherp artikel over stockfotogebruik. Hierin geeft hij ook een aantal redenen waarom je beter vandaag nog kunt stoppen met stockfoto's (met een paar leuke voorbeelden). Hierin bevestigt hij ook een aantal punten die ik noem in deze blog. De belangrijkste overeenkomende redenen zijn als volgt:

  • Stockfoto's zijn te gelikt;
  • Stockfoto's laten je klanten niet zien;
  • Stockfoto's onderscheiden niet;
  • Stockfoto's zijn ontzettend stigmatiserend;
  • Te pas en te onpas stockfoto's gebruiken is slecht voor je conversie.

Dus.

Wat als je geen budget hebt voor fotografie?

Ik zie je denken: maar Imgerd, wat moet ik doen als ik geen budget heb om een fotograaf in te huren? Dit vind ik een hele logische vraag, want vooral voor een beginnende ondernemer is een fotograaf erg duur. Daarom geef ik ook aan dat stockfoto's in sommige situaties ideaal zijn, maar je er wel slim mee om moet gaan. Ik raad sowieso aan om geen gebruik te maken van de gratis stockfotowebsites, omdat al deze foto's al tig keer zijn gebruikt. Bij het betaalde Shutterstock kun je voor € 29,- al tien foto's downloaden. En als je een beetje goed zoekt, dan vind je echt wel een aantal weinig gebruikte foto's die je (tijdelijk) op je website kunt gebruiken.

Alle tips voor correct stockfotogebruik op een rij:

  • Maak geen gebruik van gratis stockfotowebsites (met tien unieke, betaalde stockfoto's kom je al een heel eind);
  • Mocht de foto sprekend zijn, maar zijn er details die niet kloppen? Dan kun je je stockfoto's (laten) bewerken. Als jij ze hebt aangeschaft, dan mag dit namelijk gewoon;
  • Zorg dat de stockfoto's matchen met jouw bedrijf, normen en waarden;
  • Vermijd de clichés en zoek verder dan de eerste drie pagina's met stockfoto's;
  • Let er op dat de kleuren in de stockfoto's matchen bij de look and feel van je website;
  • Zorg dat de foto correleert met de plek waar je werkt. Als jij in Nederland actief bent in de financiële sector, dan is het raar als al je stockfoto's dollars tonen;
  • Als je zeker wilt zijn dat jouw stockfoto niet te vaak is gebruikt, dan kun je via images.google checken waar hij allemaal voorkomt.

Hunker je naar meer adviezen en tips? Lees dan meer over hoe je zo effectief en specifiek mogelijk je stockfoto's kunt uitzoeken. Want begrijp me niet verkeerd: stockfoto's kunnen wel daadwerkelijk iets toevoegen. Ik koester met name een enorme aversie tegen overbewerkte stockfotomodellen met hagelwitte tanden, het talent om in spiegelschrift te schrijven en een smakeloze carrière in een enorm glazen bedrijfspand. Hou toch op.

spiegelschrift

Voorbeeld 3: lekker schrijven in spiegelschrift. Talentje.

Follooow us
Follooow us
Follooow us